Επιλογή Σελίδας


Του Δημήτρη Μπίζα

Μεγάλη κουβέντα γίνεται εδώ και χρόνια για το MGU-H. Το Motor Generator Unit – Heat, όπως προδίδουν τα αρχικά του εν λόγου αρκτικόλεξου, αποτελεί βασικό και αναπόσπαστο κομμάτι των υβριδικών μονάδων ισχύος της Formula 1 από το 2014.

Έχουμε αναρωτηθεί, όμως, σε τι χρησιμεύει;

Το MGU-H είναι συνδεδεμένο με το turbo. Το turbo δουλεύει παίρνοντας αέρια της εξάτμισης για να περιστρέψει την τουρμπίνα που βρίσκεται στο εσωτερικό. Αυτή φέρνει τον αέρα ξανά μέσα στην εισαγωγή του θερμικού κινητήρα, αυξάνοντας την δύναμη που παράγει.

Όταν ο οδηγός αφήνει το πόδι από το γκάζι, ο κινητήρας δε λειτουργεί το ίδιο έντονα, το ίδιο κι ο κομπρέσορας.

Το πρόβλημα έρχεται όταν ο οδηγός θέλει να επιταχύνει εκ νέου, και η τουρμπίνα θέλει ένα χρονικό διάστημα να μπει ξανά σε λειτουργία και να στροφάρει με αρκετή ταχύτητα για να κάνει τη δουλειά της. Αυτή η καθυστέρηση προκαλεί το γνωστό και μη εξαιρετέο turbo lag.

Τότε είναι που έρχεται το MGU-H να δώσει τη λύση.

Όταν ο οδηγός πατά το γκάζι, στην τουρμπίνα μπαίνει μεγάλη ποσότητα αέρα από την εξάτμιση, και με μεγάλη ορμή, και με τον κομπρέσορα να έχει ένα όριο στο πόσο γρήγορα στροφάρει, ένα μέρος του αέρα διαφεύγει, και καταλήγει το MGU-H.

Τo MGU-H έχει ένα κινητήρα μέσα του, που ενεργοποιείται και γυρνά όταν περνάνε αέρα της εξάτμισης από μέσα του, μετατρέποντας την κινητική ενέργεια των αερίων σε ηλεκτρική. Η ενέργεια αυτή στέλνεται στο σύστημα ανάκτησης ενέργειας. Όταν ο οδηγός αφήνει το γκάζι, τα αέρα παύουν να περνάνε μέσα από το MGU-H, και όταν το πατά ξανά, το ERS στέλνει ηλεκτρική ενέργεια στον κομπρέσορα να αρχίσει να δουλεύει άμεσα και γρήγορα, εξαλείφοντας το turbo lag.

Κι ενώ όλο αυτό είναι εξαιρετικά χρήσιμο όταν μιλάμε για αγώνες ταχύτητας στο πιο απαιτητικό περιβάλλον, στην πραγματική οδήγηση, στον δρόμο και στις πόλεις, ένα σύστημα όπως αυτό δεν βρίσκει ανταπόκριση, ούτε εφαρμογή.

Για αυτόν τον λόγο, η Volkswagen, που θέλει να ενισχύσει ως όμιλος το περιβαλλοντικό προφίλ της και να επενδύσει στον υβριδισμό, έθετε την αφαίρεσή του ως προϋπόθεση για να εισέλθει στη Formula 1, αφού δεν έβλεπε καμία χρησιμότητα για ένα τόσο περίπλοκο κι ακριβό εξάρτημα, από τη στιγμή που δεν θα μπορούσε να το βάλει και στους συμβατικούς κινητήρες της.

Οι κατασκευαστές της F1 δεν ήθελαν να γίνει κάτι τέτοιο το 2017, όταν κι έγινε η πρώτη συζήτηση για είσοδο του VW Group στο σπορ, καθώς είχαν περάσει λίγα χρόνια από την υιοθέτηση του υβριδικού συνόλου, η επένδυση στο MGU-H ήταν μεγάλη, και τους φαινόταν χαμένος χρόνος και χρήμα να το αφαιρέσουν τόσο σύντομα.

Τώρα, όμως, όλοι είναι διατεθειμένοι να το αποχωριστούν, έχοντας φτάσει το εξάρτημα στο απώγειο της εξέλιξής του, και μη βλέποντας προοπτική για αξιοποίησή του πέρα από τα στενά όρια της F1.

Και κάπως έτσι, Porsche και Audi θα εμπλακούν στο κορυφαίο μηχανοκίνητο άθλημα, μετά από δεκαετίες φημών και συζητήσεων.

Πηγή: Car & Driver