Πολλές φορές η αγάπη για έναν σύλλογο, η αφοσίωση στη δράση του, στην ιστορία, στους αγώνες του είναι κάτι που δεν μετριέται. Δεν υπάρχει μονάδα που μπορεί να καταγράψει με ακρίβεια όσα αισθάνεται ο οπαδός για την ομάδα του, ανεξάρτητα από τον αριθμό των παιχνιδιών που παρακολουθεί, την ένταση με την οποία «ζει» την καθημερινότητά της, τον τρόπο με τον οποίο αντιδρά στις νίκες και στις ήττες.
Στην εποχή των social media η εικόνα παραμορφώνεται ακόμα περισσότερο. Ένας σύλλογος μπορεί να μετράει εκατομμύρια followers της ψηφιακής του δράσης, όμως αυτοί ούτε συνδεδεμένοι μαζί του να είναι, ούτε όσα γίνονται καθημερινά να ξέρει, ούτε καν να γνωρίζει όλους τους παίκτες του ρόστερ. Παράλληλα, η μοναδικότητα μιας ομάδας γίνεται κατανοητή οπουδήποτε αλλού, παρά μέσα στην οθόνη ενός κινητού. Οι περιοχές γύρω από το γήπεδο, οι χαρακτηριστικά «χρωματισμένες» γειτονιές και η παράδοση εξηγούν αν οι οπαδοί ενδιαφέρονται ή όχι για όσα πετυχαίνει ο Τούχελ με την Παρί, πόσο έντονα πανηγυρίζονται τα γκολ του Σουάρες με τη Μπαρτσελόνα, πόσοι στηρίζουν τον Σόλσκιερ στη Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ, αν ο Γκριεζμάν αποθεώνεται ή αποδοκιμάζεται, ένα βήμα πριν την ολοκλήρωση του σίριαλ της αποχώρησής του.
? Wir sehen nur Gelb. ?? #BMGBVB pic.twitter.com/i3jGNgPQem
— Borussia Dortmund (@BVB) 18 Μαΐου 2019
Πόσο «μετράνε» όμως αυτά στην πραγματικότητα στον ψυχολογικό κόσμο ενός οπαδού; Στη Γερμανία τόσα πολλά, που στο τέλος… σχεδόν τίποτα. Η σχέση του οπαδού με την ομάδα φαίνεται πως αποτυπώνεται σε όρους αγάπης και ανιδιοτέλειας ανεξαρτήτως των επιτυχιών και των αποτυχιών. «Αν πάρεις το πρωτάθλημα, θα είμαι εκεί. Αν πέσεις κατηγορία, πάλι εκεί θα είμαι. Στο ντέρμπι, αλλά και στο αδιάφορο παιχνίδι. Θα φωνάζω για σένα και θα σε χειροκροτώ». Κάπως έτσι, υποθετικά κι ενδεχομένως υπέρ το δέον… γλαφυρά θα εξηγούσε ο μέσος Γερμανός οπαδός όσα θα ήθελε να πει στην αγαπημένη του ομάδα, στο έμβλημα και στο κασκόλ της.
Jetzt wird gefeiert! ?#BSCB04 pic.twitter.com/b1AJO1Zp6z
— Bayer 04 Leverkusen (@bayer04fussball) 18 Μαΐου 2019
Βλέποντας κάποιος τα νούμερα των εισιτηρίων και των ποσοστών πληρότητας των γηπέδων της Bundesliga, δεν έχει λόγο να αμφιβάλλει. Η Μπάγερν Μονάχου είχε φέτος 100% καλυμένες θέσεις στην Allianz Arena στη φετινή σεζόν. Τα εισιτήρια όλων των αγώνων πουλήθηκαν από τον Ιούλιο του 2018! Η Νυρεμβέργη υποβιβάστηκε ουσιαστικά πριν τα μέσα της σεζόν, αλλά κατά 80% το Max-Morlock-Stadion ήταν γεμάτο ως το φινάλε. Σε κάθε γήπεδο οι άδειες καρέκλες είναι… δακτυλοδεικτούμενες. Κορεό, πανό, συνθήματα, χειροκρότημα. Όπως αυτό που δέχθηκαν οι παίκτες του Λούτσιαν Φαβρ στη Ντόρτμουντ, που είδαν και τις 81.365 θέσεις του SignalIduna Park να γεμίζουν στο παιχνίδι της 29ης αγωνιστικής με τη Μάιντς, μια εβδομάδα μετά το ταπεινωτικό 5-0 από τη Μπάγερν.
Word. ??#Werder | @pizarrinha pic.twitter.com/kN3cw2ULXl
— SV Werder Bremen (@werderbremen) 18 Μαΐου 2019
Συνολικά τα γήπεδα της Bundesliga αποτελούν παράδειγμα προς μίμηση από κάθε άποψη. Πάντα με φιλοξενούμενους οπαδούς, με κοινωνικά μηνύματα για μετανάστες και κοινωνικές μειονότητες, κόντρα σε νεοναζί και φασίστες. Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα κατά της ομοφοβίας, της τρανσοφοβίας και υπέρ της σεξουαλικής και φυλετικής ελευθερίας, οι Γερμανοί αντικατέστησαν τα σημαιάκια των κόρνερ με την πολύχρωμη σημαία κι έστειλαν ανάλογα μηνύματα στο Twitter, στο Instagram και σε οποιοδήποτε μέσο μπορεί να στείλει το μήνυμα παντού, σε όλο τον κόσμο.
Momente für die Ewigkeit. ?⚪️ pic.twitter.com/g4e0BhFKNZ
— FC Bayern München (@FCBayern) 18 Μαΐου 2019
Οι αριθμοί τους οποίους έφτασε ο κάθε σύλλογος στη φετινή σεζόν, αναφορικά με την πληρότητα των γηπέδων είναι εντυπωσιακός. Η Bundesliga φιλοξενεί κατά μέσο όρο 43.300, με τους λιγότερους φέτος να είναι 23.500 στο 24.000 θέσεων γήπεδο της Φράιμπουργκ και οι περισσότεροι 81.365, δηλαδή sold out, σε 11/17 παιχνίδια της Ντόρτμουντ. Το επίσημο site του πρωταθλήματος παρέθεσε τα στοιχεία περήφανα, όπως αισθάνονται και οι οπαδοί των συλλόγων, στις επιτυχίες και στις αποτυχίες.
Ντόρτμουντ – Signal Iduna Park
- Χωρητικότητα: 81.365
- Μ.ο πληρότητας: 80.889
- Ποσοστό: 99.4
Μπάγερν Μονάχου – Allianz Arena
- Χωρητικότητα: 75.000
- Μ.ο πληρότητας: 75.000
- Ποσοστό: 100
Σάλκε – Veltins Arena
- Χωρητικότητα: 62.271
- Μ.ο πληρότητας: 60.896
- Ποσοστό: 97.8
Στουτγκάρδη – Mercedes-Benz Arena
- Χωρητικότητα: 60.449
- Μ.ο πληρότητας: 54.551
- Ποσοστό: 90.2
Άιντραχτ Φρανκφούρτης – Commerzbank Arena
- Χωρητικότητα: 51.500
- Μ.ο πληρότητας: 49.764
- Ποσοστό: 96.6
Χέρτα Βερολίνου – Olympiastadion
- Χωρητικότητα: 74.669
- Μ.ο πληρότητας: 48.697
- Ποσοστό: 65.2
Γκλάντμπαχ – Borussia Park
- Χωρητικότητα: 54.022
- Μ.ο πληρότητας: 49.396
- Ποσοστό: 91.4
Φορτούνα Ντίζελντορφ – Merkur Spiel-Arena
- Χωρητικότητα: 54.600
- Μ.ο πληρότητας: 43.604
- Ποσοστό: 79.9
Βέρντερ Βρέμης – Weser Stadion
- Χωρητικότητα: 42.100
- Μ.ο πληρότητας: 41.203
- Ποσοστό: 97.9
Νυρεμβέργη – Max-Morlock-Stadion
- Χωρητικότητα: 50.000
- Μ.ο πληρότητας: 40.373
- Ποσοστό: 80.8
Ανόβερο – HDI Arena
- Χωρητικότητα: 49.000
- Μ.ο πληρότητας: 38.365
- Ποσοστό: 78.3
Λειψία – Red Bull Arena
- Χωρητικότητα: 41.939
- Μ.ο πληρότητας: 38.331
- Ποσοστό: 91.4
Άουγκσμπουργκ – WWK Arena
- Χωρητικότητα: 30.660
- Μ.ο πληρότητας: 28.623
- Ποσοστό: 93.4
Χόφενχάιμ – PreZero Arena
- Χωρητικότητα: 30.150
- Μ.ο πληρότητας: 28.455
- Ποσοστό: 94.4
Λεβερκούζεν – BayArena
- Χωρητικότητα: 30.210
- Μ.ο πληρότητας: 27.990
- Ποσοστό: 92.7
Μάιντς – Opel Arena
- Χωρητικότητα: 34.000
- Μ.ο πληρότητας: 26.118
- Ποσοστό: 76.8
Φράιμπουργκ – Schwarzwald-Stadion
- Χωρητικότητα: 24.000
- Μ.ο πληρότητας: 23.888
- Ποσοστό: 99.5