Επιλογή Σελίδας

Του Θανάση Κρεκούκια

Αρχίζει αύριο (2/5) ο ΔΕΗ Ποδηλατικός Γύρος Ελλάδας 2023, ο σημαντικότερος αγώνας της επαγγελματικής ποδηλασίας δρόμου στη χώρα μας. Στις πέντε ημέρες της διάρκειάς του, Έλληνες αλλά και ξένοι φίλοι του αθλήματος θα βρεθούν σε όλα τα σημεία της διαδρομής για να χειροκροτήσουν από κοντά τους 114 ποδηλάτες που θα συμμετάσχουν στη φετινή διοργάνωση, ενώ τηλεθεατές από 174 χώρες σε όλο τον κόσμο θα παρακολουθήσουν από τις οθόνες τους τον πρόλογο και τα τέσσερα ετάπ που θα αναδείξουν τον μεγάλο νικητή στην ιερή γη της Αρχαίας Ολυμπίας.

Σας παρουσιάζουμε τα πιο ενδιαφέροντα στοιχεία του Γύρου, αγωνιστικά και μη, στους δρόμους της Κρήτης και της Πελοποννήσου. Ξεκινάμε με το χρονικό της περσινής αναβίωσης, ύστερα από μια στείρα δεκαετία, κατά την οποία ο Γύρος Ελλάδας απουσίασε από το αγωνιστικό καλεντάρι.

Ένα σύντομο χρονικό της περσινής αναβίωσης

“Το όνειρο έγινε πραγματικότητα”. Αυτές οι τέσσερις λέξεις ήταν ο τίτλος στο περσινό κείμενο του SPORT24, που παρουσίαζε τον νέο, αναβαθμισμένο στο καλεντάρι της Παγκόσμιας Ομοσπονδίας (UCI), ΔΕΗ Ποδηλατικό Γύρο Ελλάδας. Και ήταν πραγματικά ένα όνειρο δέκα ολόκληρων χρόνων για όλους τους φίλους του αθλήματος, που στην πραγματοποίησή του ξεπέρασε κάθε προσδοκία, οργανωτική και αγωνιστική. Πώς φτάσαμε όμως από την πλήρη απαξίωση ενός αθλητικού γεγονότος – που χάρισε στην ποδηλασία μας μεγάλες και ιστορικές στιγμές στο παρελθόν – στη γενικευμένη όσο και συντονισμένη προσπάθεια που οδήγησε στην αναβίωση του τον Απρίλιο του 2022;

Η 11η Μαΐου 2021 ήταν σίγουρα μια ημερομηνία-ορόσημο για το όλο εγχείρημα. Ήταν εκείνη την ημέρα που ο Υφυπουργός Αθλητισμού, Λευτέρης Αυγενάκης, βρέθηκε στο ποδηλατοδρόμιο του ΟΑΚΑ, προσκεκλημένος του Βασίλη Αναστόπουλου (προπονητή της Deceuninck Quickstep), για να γνωρίσει από κοντά τον Μαρκ Κάβεντις, τον κορυφαίο σπρίντερ όλων των εποχών. Η συζήτηση ξεκίνησε από το ΕΚΟ Ράλλυ Ακρόπολις και την επιστροφή του στο WRC και μοιραία κατέληξε στην ποδηλασία, με τον Βρετανό αθλητή να ρωτάει τον υφυπουργό πώς γίνεται η Ελλάδα, μια χώρα με τόσες όμορφες διαδρομές, τόσα ενδιαφέροντα τοπία και μνημεία, να μην έχει έναν δικό της Γύρο.

Ο Αυγενάκης είχε ήδη επαφή με το άθλημα, αφού τον μεν Ιούνιο του 2020 είχε παρακολουθήσει στον Υμηττό την προσπάθεια του ποδηλάτη Τάκη Ξουρή στο challenge “Everesting 10.000 m.”, τον δε Απρίλιο του 2021 είχε βρεθεί στον Γύρο της Ρόδου μετά από πρόσκληση του διοργανωτή, Γιώργου Λεβεντάκη. Έτσι λοιπόν, στις 2 Ιουνίου του 2021 (παγκόσμια ημέρα ποδηλάτου), με πρωτοβουλία του υφυπουργού, πραγματοποιήθηκε μια ποδηλατοβόλτα με αρκετούς συμμετέχοντες, η οποία κατέληξε στα βασιλικά κτήματα του Τατοΐου.

Εκεί, ο Λευτέρης Αυγενάκης προέβη στην εξής δήλωση στους δημοσιογράφους: “Γιορτάζουμε και αγκαλιάζουμε το ποδήλατο μαζί με σπουδαίους αθλητές. Παράλληλα, ανακοινώνουμε ένα μεγάλο γεγονός, τον Ποδηλατικό Γύρο της Ελλάδας”. Αμέσως μετά, όλα πήραν τον δρόμο τους. Δημιουργήθηκε η Cycling Greece, ο φορέας που θα αναλάμβανε τη διοργάνωση, στελεχώθηκε με ανθρώπους σε όλα τα απαραίτητα πόστα και ξεκίνησε ο σχεδιασμός, ώστε να ετοιμαστούν τα πάντα, μέχρι την τελευταία λεπτομέρεια.

Στις 23 Μαρτίου 2022 έγινε η επίσημη παρουσίαση του ΔΕΗ Tour of Hellas σε μια όμορφη εκδήλωση στο ποδηλατοδρόμιο του ΟΑΚΑ, όπου απέστειλε χαιρετισμό και ο πρόεδρος της UCI (Παγκόσμια Ομοσπονδία Ποδηλασίας), Νταβίντ Λαπαρτιάν, καλωσορίζοντας την επιστροφή της Ελλάδας στα μεγάλα γεγονότα αγωνιστικής ποδηλασίας δρόμου. Λίγες εβδομάδες αργότερα, στις 27 Απριλίου, ο αναβαθμισμένος ΔΕΗ Ποδηλατικός Γύρος Ελλάδας ξεκινούσε από το Ηράκλειο το φιλόδοξο ταξίδι του. Το όνειρο ήταν πλέον πραγματικότητα.

Το ταξίδι όμως για το σημαντικότερο εγχώριο ποδηλατικό γεγονός συνεχίζεται και φέτος, ακόμα πιο φιλόδοξο, με νέες διαδρομές και στόχο όχι μόνο να καθιερωθεί ως θεσμός για τα επόμενα πολλά χρόνια (χωρίς τις παλινωδίες του παρελθόντος), αλλά και να συνεχίσει να εντυπωσιάζει την παγκόσμια ποδηλατική κοινότητα με την αρτιότητα της οργάνωσής του, φέρνοντας παράλληλα ακόμα περισσότερο κόσμο κοντά στο άθλημα. Αυτό ακριβώς μας έδειξε και η επίσημη παρουσίαση του ΔΕΗ Γύρου Ελλάδας 2023, που πραγματοποιήθηκε με απόλυτη επιτυχία στις 21 του περασμένου Μαρτίου στο υπέροχο παλαιό εργοστάσιο της ΔΕΗ στο Φάληρο.

Η ιστορία του Ποδηλατικού Γύρου Ελλάδας

Πριν περάσουμε στην παρουσίαση του φετινού ΔΕΗ Γύρου Ελλάδας, ας κάνουμε μια σύντομη αναδρομή στην ιστορία αυτού του αγώνα, που μετράει πλέον 55 χρόνια ζωής, αφού η πρώτη διοργάνωση έλαβε χώρα το μακρινό 1968. Ήταν εκείνη τη χρονιά, που ο Νίκος Καψοκέφαλος, πρώην αθλητής της ΑΕΚ και τότε πρόεδρος της ΠΟΕ (Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ποδηλασίας, που υπαγόταν στον ΣΕΓΑΣ), αποφάσισε να υλοποιήσει ένα φιλόδοξο σχέδιο, τη δημιουργία ενός ποδηλατικού γύρου στη χώρα μας.

Με τη βοήθεια των ανθρώπων της ΑΕΚ, που διέθετε τη σημαντικότερη ποδηλατική ομάδα εκείνη την εποχή, ο Καψοκέφαλος παρουσίασε τον “Α’ Διεθνή Ποδηλατικό Γύρο Επάθλου Αρχαιοτήτων”, όπως ήταν η πρώτη ονομασία του αγώνα. Ο Γύρος – με επίσημη διοργανώτρια την ΑΕΚ και υπό την εποπτεία του ΣΕΓΑΣ – ξεκίνησε στις 23 Σεπτεμβρίου του 1968 από την Αθήνα, χωρίστηκε σε επτά ετάπ (στην ουσία οκτώ, αφού το 2ο είχε δυο διαδρομές), διέτρεξε την Πελοπόννησο και τη Στερεά Ελλάδα και μετά από συνολικά 1.016 χιλιόμετρα, κατέληξε στο Παναθηναϊκό Στάδιο.

Στον αγώνα υπήρχε τόσο ατομικό χρονόμετρο (41 χλμ), όσο και ομαδικό (64 χλμ), ενώ το πελοτόν πέρασε από σημαντικούς αρχαιολογικούς χώρους της χώρας (Ολυμπία, Δελφοί, Μαραθώνας, Σούνιο κλπ). Πρώτος νικητής της γενικής αναδείχθηκε ο Δανός Γκέρχαρντ Νίλσεν. Παρά την επιτυχία της πρώτης διοργάνωσης, για τα επόμενα 12 χρόνια, ο Γύρος Ελλάδας απουσίασε εντελώς από το αγωνιστικό καλεντάρι. Στο μεταξύ, το 1973, καταργήθηκε η ΠΟΕ, η Ομοσπονδία Ποδηλασίας ανεξαρτητοποιήθηκε από τον ΣΕΓΑΣ και ιδρύθηκε η αυτόνομη ΕΟΠ.

Τελικά, ο Γύρος έκανε την επανεμφάνισή του το 1981, ξανά ως “Έπαθλο Αρχαιοτήτων”, με τριπλό ελληνικό θρίαμβο, αφού ο Κανέλλος Κανελλόπουλος του Π.Ο. Πατρών κατέλαβε την 1η θέση της γενικής και στο τελικό βάθρο τον πλαισίωσαν δυο ακόμα Έλληνες αθλητές, αμφότεροι του Παναθηναϊκού, οι Βαγγέλης Παπαδάκης και Ηλίας Κελεσίδης. Επίσης, ο Στέλιος Βάσκος της ΑΕΚ έγινε ο πρώτος Έλληνας αθλητής που κέρδισε ετάπ (το 5ο της διοργάνωσης).

Το 1983 ο αγώνας παρουσιάστηκε για πρώτη φορά ως “Διεθνής Γύρος Ελλάδας” και οι σημαντικότερες στιγμές του σε ό,τι αφορά την ελληνική εκπροσώπηση, ήταν οι δυο συνεχόμενες δεύτερες θέσεις που κατέκτησε στη γενική ο Κανέλλος Κανελλόπουλος το 1986 και το 1987, όπου κέρδισε και ένα ετάπ. Στη δεκαετία του ’80 κυριάρχησαν Σοβιετικοί και Γερμανοί ποδηλάτες. Από το 1990 μέχρι και το 1997, η διοργάνωση σταμάτησε και πάλι, κυρίως λόγω έλλειψης οικονομικής στήριξης και φίλαθλου ενδιαφέροντος.

Μετά από μια σύντομη παρένθεση το 1998, όπου ο Βασίλης Αναστόπουλος κατέκτησε ένα ετάπ, ο Γύρος απουσίασε για μια ακόμα τριετία (1999-2001) και επανήλθε το 2002. Στη διοργάνωση του 2002, στην πρώτη του χρονιά στην αυστριακή Volksbank, ο Αναστόπουλος πρόσθεσε ακόμα δυο κερδισμένα ετάπ στο παλμαρέ του, όμως έναν χρόνο αργότερα, το 2003, ήρθαν τα ακόμα πιο σπουδαία, όταν ο Έλληνας πρωταθλητής πρώτευσε στη γενική (παίρνοντας και ένα ετάπ, το 4ο συνολικά στις παρουσίες του στον συγκεκριμένο αγώνα), γνωρίζοντας την αποθέωση από τους συντοπίτες του την τελευταία ημέρα του Γύρου, αφού ο αγώνας ολοκληρώθηκε στη γενέτειρά του, Μεγαλόπολη.

Ο Αναστόπουλος είναι και ο μοναδικός αθλητής που έχει κατακτήσει μέχρι σήμερα τη γαλάζια φανέλα της γενικής (όταν νίκησε ο Κανελλόπουλος, το χρώμα της ήταν κίτρινο). Την επόμενη τριετία (2004-2006), το πιο αξιοσημείωτο γεγονός ήταν η νίκη σε ετάπ στη διοργάνωση του 2005 από τον Αντώνη Δεληγιάννη. Από το 2007 μέχρι και το 2010 είχαμε μια ακόμα παύση του Γύρου, για να φτάσουμε έτσι στις δυο τελευταίες χρονιές που έκανε την επανεμφάνισή του στο καλεντάρι, το 2011 και το 2012.

Σε αυτή τη διετία, μεγάλος πρωταγωνιστής για τα ελληνικά χρώματα ήταν ο Γιάννης Ταμουρίδης της SP Tableware, ο οποίος ανέβηκε στη 2η θέση του βάθρου το 2011 και στην 3η το 2012. Το 2011 – όπου κέρδισε και ένα ετάπ – βρέθηκε πολύ κοντά στο να κατακτήσει τη γαλάζια φανέλα της γενικής, όμως μια πτώση που προκλήθηκε από τον Γερμανό Νικίας Αρντ λίγο πριν τον τερματισμό στους Δελφούς, του στέρησε την πρώτη θέση. Να θυμίσουμε εδώ ότι ο “Ταμούρ” είχε κερδίσει και ένα ετάπ στον Γύρο Ελλάδας του 2002.

Στη διοργάνωση του 2012 είχαμε και την τελευταία μέχρι σήμερα ελληνική νίκη σε ετάπ, από τον Περικλή Ηλία. Συνολικά, οι Έλληνες αθλητές έχουν κατακτήσει εννέα νίκες σε ετάπ του Γύρου Ελλάδας, δέκα αν συνυπολογίσουμε και τις χρονιές που ο αγώνας ονομαζόταν ‘Έπαθλο Αρχαιοτήτων”. Αναλυτικά είναι οι εξής:

  • Στέλιος Βάσκος, 1 ετάπ: 1981
  • Κανέλλος Κανελλόπουλος, 1 ετάπ: 1987
  • Βασίλης Αναστόπουλος, 4 ετάπ: 1998, 2002 (2), 2003
  • Αντώνης Δεληγιάννης, 1 ετάπ: 2005
  • Γιάννης Ταμουρίδης, 2 ετάπ: 2002, 2011
  • Περικλής Ηλίας, 1 ετάπ: 2012

Επίσης, οι Έλληνες αθλητές έχουν πέντε παρουσίες σε τελικά βάθρα (γενική κατάταξη), οκτώ αν συνυπολογίσουμε και τις χρονιές που ο αγώνας ονομαζόταν “Έπαθλο Αρχαιοτήτων”. Ας τις θυμηθούμε:

  • Κανέλλος Κανελλόπουλος, 3 παρουσίες: 1981 (1ος), 1986 (2ος), 1987 (2ος)
  • Βαγγέλης Παπαδάκης, 1 παρουσία: 1981 (2ος)
  • Ηλίας Κελεσίδης, 1 παρουσία: 1981 (3ος)
  • Βασίλης Αναστόπουλος, 1 παρουσία: 2003 (1ος)
  • Γιάννης Ταμουρίδης, 2 παρουσίες: 2011 (2ος), 2012 (3ος)

Ολοκληρώνοντας αυτή τη σύντομη αναδρομή στην ιστορία του Γύρου Ελλάδας, στον πίνακα μπορείτε να δείτε όλους τους νικητές, αλλά και τα τελικά βάθρα στις 18 προηγούμενες διοργανώσεις του αγώνα. Υπενθυμίζουμε ότι οι τρεις πρώτες διοργανώσεις αφορούν το “Έπαθλο Αρχαιοτήτων”, ενώ από το 1983 και μετά έχουμε τον “Διεθνή Γύρο Ελλάδας”. Επίσης, η διοργάνωση του 2005 αφορούσε μόνο αθλητές U23. Συνολικά, οι Σοβιετικοί/Ρώσοι και οι Γερμανοί αθλητές, έχουν κατακτήσει από τέσσερις νίκες στη γενική. Ας θυμηθούμε τώρα τί έγινε πέρυσι στον Γύρο, στην πρώτη χρονιά της αναβίωσής του μετά από δεκαετή απουσία.

Αποτελέσματα ΔΕΗ Ποδηλατικού Γύρου Ελλάδας 2022

Ο περσινός ΔΕΗ Tour of Hellas κινήθηκε σε μια συνολική διαδρομή 846,6 χιλιομέτρων (11.754 υψομετρικά), χωρισμένη σε πέντε ετάπ. Ο αγώνας ξεκίνησε από το Ηράκλειο και ολοκληρώθηκε στα Γιάννενα, περνώντας από πέντε Περιφέρειες (Κρήτης, Αττικής, Στερεάς Ελλάδας, Θεσσαλίας και Ηπείρου). 20 ομάδες και 140 αθλητές διεκδίκησαν τις νίκες στα 5 ετάπ και τις 4 φανέλες (γενικής, πόντων, βουνών και καλύτερου νέου). Ας θυμηθούμε τους πρωταγωνιστές σε όλες αυτές τις κατηγορίες.

ΝΙΚΗΤΕΣ ΕΤΑΠ

  • 1ο ετάπ (Ηράκλειο – Χανιά): Aaron Gate (Bolton Equities Black Spoke)
  • 2ο ετάπ (ΟΑΚΑ – Ιτέα): Matteo Moschetti (Trek Segafredo)
  • 3ο ετάπ (Δελφοί – Καρδίτσα): Lennert Teugels (Tarteletto Isorex)
  • 4ο ετάπ (Καρδίτσα – Λάρισα): Nils Lau Nyborg Broge (BHS-PL Beton Bornholm)
  • 5ο ετάπ (Καλαμπάκα – Ιωάννινα): Emil Toudal (BHS-PL Beton Bornholm)

ΓΕΝΙΚΗ ΚΑΤΑΤΑΞΗ (γαλάζια φανέλα)

  1. Aaron Gate (Bolton Equities Black Spoke) 21:13:33″
  2. Lennert Teugels (Tarteletto Isorex) +1:52″
  3. Mark Stewart (Bolton Equities Black Spoke) +1:56″
  4. Luc Wirtgen (Bingoal Pauwels Sauces WB) +2:00″
  5. Gianni Marchand (Tarteletto Isorex) +2:02″
  6. Paul Double (Mg.K Vis-Color for Peace-VPM) +2:05″
  7. Edoardo Zardini (Drone Hopper Androni Giocattoli) +2:07″
  8. Kenny Molly (Bingoal Pauwels Sauces WB) +2:07″
  9. Ανδρέας Μιλτιάδης (Εθνική Κύπρου) +2:11″
  10. Anatoliy Budyak (Terengganu Polygon) +2:13″
  • ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑ ΠΟΝΤΩΝ (κόκκινη φανέλα): Nils Lau Nyborg Broge (BHS-PL Beton)
  • ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑ ΒΟΥΝΩΝ (πορτοκαλί φανέλα): Embret Svestad Bardesng (Coop)
  • ΚΑΛΥΤΕΡΟΣ ΝΕΟΣ ΑΘΛΗΤΗΣ (λευκή φανέλα): Jon Barrenetxea (Caja Rural)
  • ΟΜΑΔΙΚΗ ΚΑΤΑΤΑΞΗ: Bingoal Pauwels Sauces WB

ΔΕΗ Tour of Hellas 2023

Ο φετινός ΔΕΗ Ποδηλατικός Γύρος Ελλάδας (ενταγμένος στο καλεντάρι της UCI ως αγώνας 2.1 του Europe Tour) θα κινηθεί σε μια συνολική διαδρομή 658,5 χιλιομέτρων (7.174 μ. υψομετρικής διαφοράς), χωρισμένη σε έναν πρόλογο και τέσσερα ετάπ. Ο αγώνας θα ξεκινήσει από τις εγκαταστάσεις του Karteros Beach Sports Center στο Ηράκλειο και θα ολοκληρωθεί στην Αρχαία Ολυμπία, περνώντας από τρεις περιφέρειες (Κρήτης, Πελοποννήσου και Δυτικής Ελλάδας). 19 ομάδες (αποσύρθηκε η Medellín EPM) και 114 αθλητές θα διεκδικήσουν τις επιμέρους νίκες στις πέντε αγωνιστικές ημέρες, καθώς και τις 4 φανέλες (γενικής, πόντων, βουνών και καλύτερου νέου). Ας δούμε αναλυτικά τί περιμένει το πελοτόν από τις 2 μέχρι και τις 6 Μαΐου.

Πρόλογος: Karteros Beach Sports Center, 6 χλμ (2/5)

Η εκκίνηση του ΔΕΗ Ποδηλατικού Γύρου Ελλάδας (19η διοργάνωση του θεσμού) θα δοθεί στις εγκαταστάσεις του Karteros Beach Sports Center, στις ανατολικές παρυφές της πόλης του Ηρακλείου, με τον πρόλογο των 6 χιλιομέτρων, σε ένα σχεδόν επίπεδο τερέν. Οι αθλητές θα ξεκινήσουν την προσπάθειά τους ένας-ένας με μοναδικό αντίπαλο το χρονόμετρο. Θα κινηθούν ανατολικά, μέχρι τον οικισμό του Σταυρωμένου και την παραλία Αρίνα, όπου θα κάνουν αναστροφή, για να επιστρέψουν από την ίδια διαδρομή στο Karteros Beach Sports Center, όπου θα είναι τοποθετημένος και ο τερματισμός της ατομικής χρονομέτρησης. Θα δημιουργηθούν οι πρώτες χρονικές διαφορές ανάμεσα στους διεκδικητές της γαλάζιας φανέλας, όχι όμως τόσο σημαντικές ώστε να επηρεάσουν το τελικό αποτέλεσμα. Λίγο μετά τις απονομές, θα πραγματοποιηθεί η επίσημη παρουσίαση των 19 ομάδων.

1ο ετάπ: Ηράκλειο – Ηράκλειο, 187,7 χλμ (3/5)

Ο Γύρος θα συνεχιστεί με το 1ο ετάπ, με εκκίνηση και τερματισμό στην πόλη του Ηρακλείου. Πρόκειται για το μεγαλύτερο σε μήκος της φετινής διοργάνωσης (187,7 χλμ), αλλά και αυτό με τα περισσότερα υψομετρικά (2.561). Η διαδρομή, ένας αριστερόστροφος κύκλος μέσα στην Περιφερειακή Ενότητα Ηρακλείου, θα οδηγήσει το πελοτόν προς τα νότια της νήσου, στις ανατολικές παρυφές του Ψηλορείτη, την πεδιάδα της Μεσαράς και τη μινωική Φαιστό. Στη συνέχεια, οι αθλητές θα ακολουθήσουν πορεία ξανά προς τα βόρεια, με προτελευταίο σταθμό το ανάκτορο της Κνωσού, πριν φτάσουν στο Ηράκλειο και τερματίσουν στο ενετικό λιμάνι. Σίγουρα πρόκειται για ένα δύσκολο ετάπ, το οποίο θα δοκιμάσει τις δυνάμεις των φαβορί και πιθανότατα θα δημιουργήσει τις πρώτες σημαντικές χρονικές διαφορές ανάμεσά τους.

2ο ετάπ: Μυκήνες – Καλαμάτα, 178,3 χλμ (4/5)

Το 2ο ετάπ, στην ηπειρωτική Ελλάδα πλέον, θα διασχίσει διαγώνια την Πελοπόννησο, με εκκίνηση στις “πολύχρυσες” Μυκήνες και τερματισμό στο λιμάνι της Καλαμάτας. Το μήκος της διαδρομής είναι 178,3 χιλιόμετρα με 1.825 μ. υψομετρικής διαφοράς. Οι αθλητές θα περάσουν από την Τίρυνθα και το Ναύπλιο, θα ανέβουν τον Αχλαδόκαμπο (σπριντ ανάβασης 1ης κατηγορίας), θα διασχίσουν το οροπέδιο της Τρίπολης, θα φτάσουν στη Μεγαλόπολη (εκεί όπου το 2003 ο Βασίλης Αναστόπουλος κέρδισε τη γαλάζια φανέλα της γενικής μπροστά στους συντοπίτες του) και στη συνέχεια θα κατηφορίσουν από την Τσακώνα προς τον μεσσηνιακό κάμπο, κάνοντας την είσοδό τους στην Καλαμάτα από την ανατολική πλευρά της πόλης. Ένα ακόμα κρίσιμο ετάπ, όπου τα τρία συνολικά σπριντ ανάβασης πιθανόν να “σπάσουν” το πελοτόν, δημιουργώντας νέες διαφορές ανάμεσα στα φαβορί.

3ο ετάπ: Costa Navarino – Κυπαρισσία, 153 χλμ (5/5)

Το 3ο ετάπ θα ξεκινήσει από την παραλία Navarino Dunes, στις εγκαταστάσεις της Costa Navarino και θα κατευθυνθεί προς τα νότια, περνώντας από τη λιμνοθάλλασα της Γιάλοβας, την Πύλο, τη Μεθώνη, τη Φοινικούντα και την Κορώνη. Πραγματοποιώντας ένα αριστερόστροφο ημικύκλιο στον Νομό Μεσσηνίας (μήκους 153 χιλιομέτρων με 1.621 μ. υψομετρικής διαφοράς), το πελοτόν, μόλις περάσει δίπλα από τον κρατικό αερολιμένα Καλαμάτας “Καπετάν Βασίλης Κωνσταντακόπουλος”, θα πάρει πορεία προς τα βόρεια, θα περάσει έξω από τα ερείπια της αρχαίας Μεσσήνης και στο ύψος του Μελιγαλά θα αλλάξει και πάλι κατεύθυνση, αυτή τη φορά προς το Ιόνιο Πέλαγος. Το ετάπ θα ολοκληρωθεί πιθανότατα με ένα εντυπωσιακό μαζικό σπριντ στα 500 τελευταία μέτρα της ανηφορικής ευθείας που καταλήγει στην κεντρική πλατεία της Κυπαρισσίας.

4ο ετάπ: Costa Navarino – Αρχαία Ολυμπία, 133,5 χλμ (6/5)

Το 4ο και τελευταίο ετάπ, μήκους 133,5 χιλιομέτρων (1.089 μ. υψομετρικής διαφοράς), θα εκκινήσει ξανά από την παραλία Navarino Dunes της Costa Navarino, αυτή τη φορά όμως με κατεύθυνση προς τον βορρά. Μετά από ένα πρώτο μικρό τμήμα στην ενδοχώρα (πέρασμα από το ανάκτορο του ομηρικού Νέστορα), το πελοτόν θα κατέβει από τους Γαργαλιάνους και πάλι στο Ιόνιο και στη συνέχεια θα κινηθεί κατά μήκος του Κυπαρισσιακού Κόλπου μέχρι τη λίμνη του Καϊάφα. Φτάνοντας στις νότιες παρυφές του Πύργου, θα στρίψει ανατολικά με κατεύθυνση την Αρχαία Ολυμπία, όπου αναμένεται ένα ακόμη μαζικό σπριντ, σε έναν από τους σημαντικότερους αρχαιολογικούς χώρους όχι μόνο της Ελλάδας, αλλά ολόκληρης της υφηλίου. Με τις απονομές στους νικητές, θα ολοκληρωθεί η 19η διοργάνωση του ΔΕΗ Tour of Hellas.

Ο φετινός ΔΕΗ Γύρος Ελλάδας συγκεντρωτικά με αριθμούς

  • 658,5 χιλιόμετρα, μοιρασμένα σε έναν πρόλογο και 4 ετάπ
  • 19 ομάδες (114 αθλητές) θα συμμετάσχουν στον αγώνα.
  • 4 ηπείρους εκπροσωπούν οι 19 ομάδες (Ευρώπη, Αμερική, Ασία & Ωκεανία).
  • 15 διαφορετικές χώρες εκπροσωπούν οι 19 ομάδες.
  • 4 φανέλες θα δοθούν για τις επιμέρους κατατάξεις και βαθμολογίες.
  • 7.174 μέτρα συνολικής υψομετρικής διαφοράς θα καλύψουν οι αθλητές.
  • 6 χλμ ατομικής χρονομέτρησης.
  • 8 ενδιάμεσα σπριντ (2 σε κάθε ετάπ, εκτός του προλόγου).
  • 9 σπριντ ανάβασης / 1η κατηγορία (2), 2η (5) & 3η (2).
  • 3 Περιφέρειες στις οποίες θα κινηθεί ο Γύρος: Κρήτης, Πελοποννήσου και Δυτικής Ελλάδας.
  • 23 Δήμους θα επισκεφθεί ο Γύρος στις 5 ημέρες της διάρκειάς του.
  • Μπόνους δευτερόλεπτα, 10″, 6″ και 4″ στους τρεις πρώτους κάθε ετάπ (εκτός του προλόγου) και 3″, 2″ και 1″ στους τρεις πρώτους κάθε ενδιάμεσου σπριντ.
  • Ο κανονισμός των τριών τελευταίων χιλιομέτρων ισχύει για όλα τα ετάπ με μαζική εκκίνηση.
  • Ένα δευτερόλεπτο είναι ο χρόνος που υπολογίζεται στον τερματισμό για να μετρηθεί χρονική διαφορά ανάμεσα σε διαφορετικά γκρουπ ή αθλητές (ισχύει για όλα τα ετάπ εκτός του προλόγου).

Οι ομάδες του ΔΕΗ Tour of Hellas 2023

Δεκαεννέα είναι συνολικά οι ομάδες που θα πάρουν μέρος στον Ποδηλατικό Γύρο Ελλάδας. Η κάθε μια από αυτές θα μπορεί να έχει στη σύνθεσή της μέχρι έξι αθλητές. Θα τις χωρίσουμε σε τρεις υποκατηγορίες. Στην πρώτη, έχουμε 6 UCI ProTeam ομάδες, δηλαδή από τη δεύτερη τη τάξει κατηγορία της UCI. Στη δεύτερη, έχουμε 9 Continental Team ομάδες (η τρίτη κατηγορία της UCI), οι οποίες αρχικά ήταν δέκα, όμως πριν λίγα 24ωρα η Medellín EPM από την Κολομβία ακύρωσε τη συμμετοχή της λόγω προβλημάτων στη χώρα. Στην ίδια υποκατηγορία συμπεριλαμβάνουμε και μια UCI Cyclo Cross Pro ομάδα. Τη λίστα συμπληρώνουν τρεις Εθνικές ομάδες, της Ελλάδας, της Κύπρου και των ΗΠΑ U23. Ας τις δούμε αναλυτικά:

  1. Bingoal WB (Βέλγιο)
  2. Bolton Equities Black Spoke (Νέα Ζηλανδία)
  3. Caja Rural Seguros RGA (Ισπανία)
  4. Corratec (Ιταλία)
  5. Green Project Bardiani CSF Faizané (Ιταλία)
  6. Human Powered Health (ΗΠΑ)
  7. ABLOC CT (Ολλανδία)
  8. ATT Investments (Τσεχία)
  9. Bike Aid (Γερμανία)
  10. Global 6 Cycling (Νέα Ζηλανδία)
  11. HRE Mazowsze Serce Polski (Πολωνία)
  12. Sofer Savini Due OMZ (Ρουμανία)
  13. Tarteletto Isorex (Βέλγιο)
  14. Terengganu Polygon (Μαλαισία)
  15. X-Speed United (Καναδάς)
  16. Cross Team Legendre (Γαλλία)
  17. Εθνική Ελλάδας (Ελλάδα)
  18. Εθνική Κύπρου (Κύπρος)
  19. Εθνική ΗΠΑ U23 (ΗΠΑ)

Πριν κλείσουμε αυτή την ενότητα, να δούμε τις συνθέσεις των Εθνικών Ομάδων Ελλάδας και Κύπρου (με αλφαβητική σειρά).

Εθνική Ελλάδας (προπονητής: Φώτης Ζέγκλης)

  • Μιλτιάδης Γιαννούτσος (Αίολος)
  • Ιωάννης Δαβαρίας (Overall Cycling Team)
  • Νικόλαος Μιχαήλ Δράκος (A.S.D. Aries Cycling)
  • Περικλής Ηλίας (Κρόνος Νίκαιας)
  • Γιώργος Μπούγλας (Κρόνος Νίκαιας)
  • Πολυχρόνης Τζωρτζάκης (Τάλως)

Εθνική Κύπρου (προπονητής: Ανέστης Κουρμπέτης)

  • Ανδρέας Μιλτιάδης
  • Ανδρέας Κασάπης
  • Γιώργος Κούζης
  • Αλέξανδρος Ματσάνγκος
  • Κωνσταντίνος Παυλίδης
  • Χρήστος Φιλοκύπρου

Οι τέσσερις φανέλες του ΔΕΗ Tour of Hellas 2023

Γενική Κατάταξη (γαλάζια φανέλα): Πρόκειται για τη σημαντικότερη κατάταξη στον αγώνα. Στο τέλος του πρώτου ετάπ βγαίνει η πρώτη γενική κατάταξη. Από εκεί και μετά προστίθεται σε κάθε αθλητή ο χρόνος του ετάπ κάθε ημέρας και βγαίνει η ανάλογη προσωρινή γενική κατάταξη. Ο αθλητής που βρίσκεται στην πρώτη θέση, φοράει στη διάρκεια του αγώνα τη γαλάζια φανέλα για να μπορούν να τον ξεχωρίζουν οι υπόλοιποι, αλλά και οι θεατές. Την τελευταία ημέρα του γύρου, ο ποδηλάτης με τον μικρότερο συνολικό χρόνο στον πρόλογο και τα τέσσερα ετάπ, θα είναι ο μεγάλος νικητής.

Βαθμολογία Πόντων (κόκκινη φανέλα): Αυτή η βαθμολογία έχει να κάνει με τους πόντους που κερδίζουν οι αθλητές στα ενδιάμεσα σπριντ ευθείας (δυο σε κάθε ετάπ, συνολικά οκτώ) και στον τερματισμό. Κάθε ενδιάμεσο σπριντ δίνει βαθμούς στους τρεις πρώτους (3, 2 & 1). Σε κάθε τερματισμό, βαθμολογούνται επίσης οι τρεις πρώτοι (3, 2 & 1 βαθμοί). Κάθε μέρα, ο αθλητής που προηγείται σε αυτή τη βαθμολογία, φοράει την κόκκινη φανέλα. Όποιος αθλητής έχει συγκεντρώσει τους περισσότερους πόντους στο τέλος του Γύρου, κερδίζει την πρωτιά στη συγκεκριμένη βαθμολογία.

Βαθμολογία Βουνών (πορτοκαλί φανέλα): Για να προκύψει ο νικητής σε αυτή την κατηγορία, υπολογίζονται οι πόντοι που δίνονται στους ποδηλάτες μόλις περάσουν την κορυφή ενός από τα βαθμολογούμενα βουνά, το λεγόμενο σπριντ ανάβασης (εννιά συνολικά στη φετινή διοργάνωση). Οι πόντοι ποικίλλουν ανάλογα με τη δυσκολία της ανηφόρας. Έτσι στον Γύρο Ελλάδας, τα βουνά χωρίζονται σε τρεις τέτοιες κατηγορίες. Αρχίζοντας από τα πιο εύκολα και αυξάνοντας τον βαθμό δυσκολίας, έχουμε τα βουνά της τρίτης κατηγορίας, της δεύτερης και της πρώτης. Κάθε μέρα, ο αθλητής που προηγείται σε αυτή τη βαθμολογία, φοράει την πορτοκαλί φανέλα. Όποιος αθλητής έχει τους περισσότερους πόντους στο τέλος του Γύρου, αναδεικνύεται ως ο κορυφαίος αναβάτης της διοργάνωσης. Στα σπριντ ανάβασης 1ης κατηγορίας βαθμολογούνται οι έξι πρώτοι (10, 8, 6, 4, 2 & 1 βαθμοί), στα 2ης οι τέσσερις πρώτοι (6, 4, 2 & 1 βαθμοί) και στα 3ης οι τρεις πρώτοι (3, 2 & 1 βαθμοί).

Κατάταξη Καλύτερου Νέου Αθλητή (λευκή φανέλα): Πρόκειται για τη γενική κατάταξη που λαμβάνει υπόψη της μόνο τους χρόνους από όσους ποδηλάτες είναι κάτω των 23 ετών την 1η Ιανουαρίου της χρονιάς που διεξάγεται ο Γύρος (δηλαδή γεννημένοι μετά την 1η Ιανουαρίου του 2000). Όπως και στην κατάταξη της γαλάζιας φανέλας, έτσι και εδώ, στο τέλος του πρώτου ετάπ βγαίνει η πρώτη κατάταξη, με τον καλύτερο νέο αθλητή, αυτόν δηλαδή που έχει τον μικρότερο χρόνο, να φοράει τη λευκή φανέλα. Την τελευταία ημέρα του Γύρου, ο ποδηλάτης που θα έχει τον μικρότερο συνολικό χρόνο στον πρόλογο και τα τέσσερα ετάπ, θα είναι ο νικητής στη συγκεκριμένη κατηγορία.

Η τηλεοπτική κάλυψη του ΔΕΗ Ποδηλατικού Γύρου Ελλάδας

Ο ΔΕΗ Ποδηλατικός Γύρος Ελλάδας 2023 θα έχει παγκόσμια τηλεοπτική κάλυψη, με τις εικόνες της χώρας μας και του αγώνα να προβάλλονται και στις πέντε ηπείρους. 40 τηλεοπτικά κανάλια έχουν εξασφαλίσει τα τηλεοπτικά δικαιώματα από την Cycling Greece και οι πέντε αγωνιστικές ημέρες θα μεταδοθούν σε 174 χώρες και 5 ηπείρους (Ευρώπη, Αφρική, Ασία, Αμερική και Ωκεανία), αριθμός που αποτελεί – εντυπωσιακό – ρεκόρ για τη διοργάνωση! Το έμπειρο τηλεοπτικό συνεργείο που έχει αναλάβει την παραγωγή (και το οποίο καλύπτει αγώνες της UCI), θα χρησιμοποιήσει προηγμένη τεχνολογία (drones, 5G κλπ), που πιθανότατα θα εφαρμοστεί και στην αντίστοιχη παραγωγή του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος τον επόμενο Αύγουστο στη Γλασκώβη.

Στην Ελλάδα θα έχουμε τριπλή κάλυψη του Γύρου, μέσω της ΕΡΤ, του Alpha και του Eurosport.

Η ΕΡΤ, μέσω της πλατφόρμας Ertflix, θα μεταδίδει ζωντανά τα τελευταία 90 λεπτά από κάθε ετάπ, σε περιγραφή και σχολιασμό του Άγγελου Σταθακόπουλου.

Ο Alpha, TV Partner της διοργάνωσης, θα προβάλλει κάθε βράδυ λίγο μετά τις 12, 24λεπτη ανασκόπηση για κάθε ετάπ σε περιγραφή και σχολιασμό του Ανδρέα Τριανταφύλλου. Επίσης το κανάλι θα μεταδώσει ανασκόπηση όλου του Γύρου μετά την ολοκλήρωση της διοργάνωσης.

Το Eurosport θα μεταδώσει 6 επαναλήψεις των 54 λεπτών με εκτενείς αναφορές και σχετικά ρεπορτάζ, αφού ολοκληρωθεί ο ΔΕΗ Ποδηλατικός Γύρος.

Τρισδιάστατη ψηφιακή αναπάρασταση της διαδρομής του ΔΕΗ Γύρου Ελλάδας

Πηγή: Sport 24