Επιλογή Σελίδας

Του Θανάση Κρεκούκια

Σάββατο 6 Μαΐου 2023, ώρα 10:19 το πρωί. Το 4ο και τελευταίο ετάπ του ΔΕΗ Ποδηλατικού Γύρου Ελλάδας βρίσκεται σε εξέλιξη και οι δυο αποσπασμένοι αθλητές που προπορεύονται, περνούν από το ενδιάμεσο σπριντ της Μαραθόπολης, τοποθετημένο στο 32ο χιλιόμετρο της διαδρομής. Λίγο μετά, ακολουθεί το πελοτόν και ο Άαρον Γκέιτ της Bolton Equities Black Spoke καταφέρνει να κερδίσει το άτυπο σπριντ και μαζί ένα μπόνους δευτερόλεπτο στη γενική κατάταξη.

Αυτό όμως το δευτερόλεπτο είναι υπερπολύτιμο για τον Νεοζηλανδό ποδηλάτη, αφού του δίνει και πάλι την πρωτοπορία στη γενική κατάταξη, ανατρέποντας την ανατροπή που είχε πετύχει μια ημέρα νωρίτερα ο μεγάλος του αντίπαλος για την τελική νίκη, Γιούρι Λεϊτάο της ισπανικής Caja Rural. Ο Γκέιτ είναι και πάλι εικονική γαλάζια φανέλα και οδεύει προς τον τερματισμό της Αρχαίας Ολυμπίας με ένα χρονικό πλεονέκτημα έναντι του Πορτογάλου, της τάξης των 17 εκατοστών του δευτερολέπτου!

Αυτό σημαίνει ότι ο Λεϊτάο, αν θέλει να αλλάξει εκ νέου τα δεδομένα (να πετύχει δηλαδή την τρίτη συνεχόμενη ανατροπή στη γενική κατάταξη μέσα σε μόλις 24 ώρες), είναι υποχρεωμένος στον τερματισμό της Αρχαίας Ολυμπίας, όχι μόνο να πάρει μια από τις τρεις πρώτες θέσεις (ώστε να κερδίσει μπόνους δευτερόλεπτα), αλλά και να φροντίσει να πλασαριστεί μπροστά από τον Γκέιτ. Κανείς δε θα μπορούσε να περιμένει πιο δραματικό φινάλε στον Γύρο, αφού όλα πλέον κρέμονται από μια κλωστή.

Δυο ώρες και κάτι αργότερα, στις 12:25 το μεσημέρι, το πελοτόν απέχει μόλις δυο χιλιόμετρα από την Ολυμπία, όταν ο Γκέιτ δοκιμάζει να επιτεθεί σε ένα μικρό ανηφοράκι, γνωρίζοντας ότι δεν μπορεί να κοντράρει τον Λεϊτάο στην ταχύτητα. Είναι μια απέλπιδα προσπάθεια του Νεοζηλανδού να κρατήσει για δεύτερη σερί χρονιά τη γαλάζια φανέλα στην κατοχή του, χωρίς όμως επιτυχία. Όταν απομένουν περίπου 600 μέτρα, οι αθλητές ετοιμάζονται για το τελικό σπριντ. Το τελευταίο “κατοστάρι” έχει ανηφορική κλίση πάνω σε λιθόστρωτο και οι σπρίντερ ξεκινούν την προσπάθειά τους.

Στην κορυφή μονομαχούν για την πρώτη θέση δυο αθλητές (κεντρική φωτογραφία) που έχουν ήδη γευτεί τη χαρά της νίκης σε ένα ετάπ, ο Λεϊτάο (1ος στην Κυπαρισσία) και ο Στάνισλαβ Ανιολκόφσκι (1ος στο Ηράκλειο). Τελικά ο Πολωνός περνάει πρώτος τη γραμμή του τερματισμού, αφήνοντας δεύτερο τον Πορτογάλο, που πετυχαίνει όμως τον διπλό του στόχο, αφού έχει κερδίσει 6″ μπόνους, ολοκληρώνοντας το ετάπ μπροστά από τον Γκέιτ. Αυτό σημαίνει ότι ο μεν Ανιολκόφσκι (Human Powered Health), με δυο πρώτες θέσεις σε ετάπ, είναι και επίσημα ο πολυνίκης της διοργάνωσης, ενώ ο Γιούρι Λεϊτάο είναι ο μεγάλος θριαμβευτής του ΔΕΗ Γύρου Ελλάδας 2023, κατακτώντας όχι μόνο τη γαλάζια φανέλα της γενικής, αλλά και την κόκκινη των πόντων.

Αυτή θα μπορούσε να είναι μια σύντομη περίληψη του αγωνιστικού σκέλους, σε ό,τι αφορά τη μάχη για τη γενική κατάταξη, όμως ήταν πολλά περισσότερα αυτά που συνέβησαν στη διάρκεια των πέντε ημερών της διεξαγωγής του Γύρου και είχα την τύχη να παρακολουθήσω από κοντά ως μέλος του Γραφείου Τύπου της διοργάνωσης. Από την άφιξή μας στο Ηράκλειο το πρωί της Πρωτομαγιάς, μέχρι και την επιστροφή στην Αθήνα από την Αρχαία Ολυμπία, ύστερα από την ολοκλήρωση του αγώνα, οι “εικόνες” διαδέχονταν η μια την άλλη, με αρκετές από αυτές να είναι πραγματικά αξέχαστες.

Τα παιδιά του Καρτερού, η μεγάλη παρακαταθήκη του Γύρου

Αν θα έπρεπε να διαλέξω μια και μόνο εικόνα από ολόκληρο τον αγώνα, αυτή θα ήταν τα περισσότερα από χίλια παιδιά που συγκεντρώθηκαν στις εγκαταστάσεις του Karteros Beach Sports Center, στα περίχωρα του Ηρακλείου, την πρώτη ημέρα του ΔΕΗ Ποδηλατικού Γύρου Ελλάδας, για να παρακολουθήσουν τον πρόλογο. Ενθουσιασμός, χαρούμενες φωνές, χειροκροτήματα, ατελείωτο παιχνίδι στις παράλληλες δράσεις, χρώματα και χαμόγελα, φωτογραφίες μαζί με τους αθλητές, δώρα και ενθύμια από τη διοργάνωση, όλα αυτά μαζί δημιούργησαν μια καταπληκτική ατμόσφαιρα που μου θύμισε ανάλογες εικόνες από γνωστούς γύρους του εξωτερικού.

Τα παιδιά του Καρτερού ήταν τελικά – κατά την ταπεινή μου γνώμη – η μεγαλύτερη εξωαγωνιστική παρακαταθήκη του φετινού Γύρου Ελλάδας, η “συνάντηση” εκατοντάδων μαθητών και μαθητριών με ένα τελείως άγνωστο άθλημα, που όμως καθήλωσε όλα τα πιτσιρίκια στη διάρκεια της εξέλιξής του και τα έφερε σε μια πρώτη επαφή με την ποδηλασία. Η ιδέα της πρόσκλησης των σχολείων του Ηρακλείου στον Καρτερό και ο τέλειος σχεδιασμός από κάθε άποψη της φιλοξενίας των μικρών μαθητών στον Πρόλογο, αποτελεί “παράσημο” για τη φετινή διοργάνωση.

Η κεντρική πλατεία της Κυπαρισσίας, μια ακόμη “μαγεία”

Η δεύτερη εικόνα που θα μου μείνει αξέχαστη από τον φετινό ΔΕΗ Ποδηλατικό Γύρο Ελλάδας, είναι τα όσα ζήσαμε στον τερματισμό του 3ου ετάπ, στην Κυπαρισσία. Η πρωτεύουσα του Δήμου Τριφυλίας έδειξε τον δρόμο για το πώς πρέπει να υποδέχεται μια τοπική κοινωνία ένα μεγάλο αθλητικό γεγονός, παραδίδοντας ένα πραγματικό σεμινάριο προσέλευσης κόσμου, παράλληλων δράσεων, ήχων και χρωμάτων, με τριπλό φόντο, από τη μια τη μαγική Άνω Πόλη, από την άλλη το Ιόνιο Πέλαγος και στη μέση το πελοτόν στο πιο εντυπωσιακό μαζικό σπριντ της διοργάνωσης.

Τα παιδιά είχαν και πάλι την τιμητική τους, με την κεντρική πλατεία της πόλης να έχει μετατραπεί σε έναν τεράστιο χώρο παιχνιδιού αλλά και κατανόησης της ασφαλούς χρήσης του ποδηλάτου ως μέσου μετακίνησης. Άνθρωποι όλων των ηλικιών, οικογένειες, αγόρια και κορίτσια, ακόμα και ηλικιωμένοι πρώην ποδηλάτες που περίμεναν συγκινημένοι την άφιξη των αθλητών, συγκεντρώθηκαν στον τερματισμό και στον χώρο των απονομών, μετατρέποντας μια απλή καθημερινή Παρασκευή σε μια πολύωρη – ποδηλατική – γιορτή, από αυτές που θέλουμε να βλέπουμε στην ελληνική επαρχία.

Η κορυφαία επιλογή της Costa Navarino

Ένας άλλος τομέας στον οποίο η οργανωτική επιτροπή πήρε άριστα, ήταν η επιλογή της Costa Navarino ως επίσημου Destination Partner για τον φετινό ΔΕΗ Ποδηλατικό Γύρο Ελλάδας. Όλοι ανεξαιρέτως, αθλητές, συνοδοί και VIP που φιλοξενήθηκαν στις δυο ξενοδοχειακές μονάδες της (“The Romanos, a Luxury Collection Resort” & “The Westin Resort, Costa Navarino”) στη διάρκεια των ετάπ της Πελοποννήσου, έμειναν κατενθουσιασμένοι τόσο με την πολυτέλεια και τις υψηλές προδιαγραφές των εγκαταστάσεων, όσο και με το μαγευτικό παραθαλάσσιο τοπίο, από τα πιο ελκυστικά της Μεσογείου.

Το “ταξίδι” στη μεσσηνιακή γη, οι μοναδικές εικόνες φυσικής ομορφιάς και η τουριστική, ιστορική και πολιτιστική προβολή της περιοχής, τόσο κατά μήκος της ακτογραμμής, όσο και στην ενδοχώρα, εκεί όπου ο μεσσηνιακός κάμπος με τους ελαιώνες και τους αμπελώνες του, συναντά το απέραντο ελληνικό γαλάζιο του ουρανού και της θάλασσας, αποτέλεσαν ένα ιδανικό σκηνικό για τη διεξαγωγή του δεύτερου μέρους του Γύρου. Η πανδαισία χρωμάτων στις διαδρομές των Δήμων Καλαμάτας, Μεσσήνης, Οιχαλίας, Πύλου-Νέστορος και Τριφυλίας, η αγωνιστική προσπάθεια των αθλητών και ο μαγικός προορισμός της Costa Navarino, διαμόρφωσαν την “ταυτότητα” ενός τριημέρου που άγγιξε την τελειότητα.

Η χάραξη των διαδρομών του φετινού Γύρου

Ο Βλαδίμηρος Πέτσας και ο Βασίλης Αναστόπουλος ήταν οι υπεύθυνοι για τη χάραξη των διαδρομών του φετινού Γύρου. Το συνολικό προφίλ του αγώνα ήταν φανερό ότι απευθυνόταν κυρίως στους σπρίντερ, με ήπιες αναβάσεις και επίπεδους τερματισμούς. Για να ξεκαθαρίσουμε κάτι βασικό, το να σχεδιάζονται τέτοιου είδους ετάπ, σε καμία περίπτωση δε σημαίνει ότι ο Γύρος χάνει σε ενδιαφέρον, σε ένταση, σε αγωνία, σε ανατροπές, σε θέαμα. Και φυσικά, η μεγαλύτερη απόδειξη για αυτό, είναι η τετραπλή ανατροπή που ζήσαμε τις δυο τελευταίες μέρες της διοργάνωσης, όταν Γκέιτ και Λεϊτάο “άλλαξαν” από δυο φορές τη γαλάζια φανέλα, βρέθηκαν να τους χωρίζουν μόλις 17 εκατοστά του δευτερολέπτου και χρειάστηκε το σπριντ στην Αρχαία Ολυμπία για να μάθουμε τον τελικό νικητή.

Φυσικά δεν έλειψε και η σχετική “γκρίνια” από φίλους του αθλήματος, τόσο για τη χάραξη των διαδρομών, όσο και για το γεγονός ότι ο Γύρος “περιορίστηκε” στη Νότια Ελλάδα. Επιτρέψτε μου να τοποθετηθώ και για τα δυο. Σε ό,τι αφορά το πρώτο σκέλος, να πούμε ότι ένα πολύ σημαντικό ζήτημα ήταν η διαχείριση υλικού, δηλαδή τα περίφημα logistics. Έχοντας κάνει ήδη οι αθλητές μια μετακίνηση με πλοίο (από το Ηράκλειο στον Πειραιά), κάτι αρκετά ασυνήθιστο για ποδηλατικό Γύρο, οι διοργανωτές αποφάσισαν ότι δεν ήθελαν να τους επιβαρύνουν περισσότερο με κάποιο δύσκολο ανηφορικό ετάπ.

Παράλληλα, η οργανωτική επιτροπή θέλησε να αποφύγει περαιτέρω “άσκοπες” μετακινήσεις μετά τους τερματισμούς των ετάπ, προτιμώντας να έχει ως “βάση” του αγώνα στην Πελοπόννησο, τις εγκαταστάσεις της Costa Navarino, κάτι που πιστέψτε με, ικανοποίησε στον απόλυτο βαθμό τους αθλητές και τους συνοδούς τους, ξεπερνώντας κάθε προσδοκία τους στο θέμα της διαμονής. Επίσης, το 4ο και τελευταίο ετάπ, ξεκίνησε πολύ νωρίς (σε αντίθεση με τα προηγούμενα), έτσι ώστε να ολοκληρωθεί έγκαιρα, για να έχουν χρόνο τα φορτηγά και λοιπά οχήματα των ομάδων να προλάβουν το πλοίο από την Πάτρα και να περάσουν στην Ιταλία.

Όλα αυτά τα δεδομένα, οδήγησαν τους υπεύθυνους να προσανατολιστούν από την αρχή σε έναν σχεδιασμό διαδρομών που θα ήταν στην πλειοψηφία τους επίπεδες, χωρίς ιδιαίτερες ανηφορικές δυσκολίες. Εδώ να προσθέσω ότι οι εντυπώσεις των αθλητών και γενικά των ομάδων από τη χάραξη των ετάπ, ήταν άριστες. Οι ποδηλάτες σε κάθε ευκαιρία, δήλωσαν ενθουσιασμένοι από τις διαδρομές, από τη φύση, από τους δρόμους. Και όταν οι πρωταγωνιστές μιλάνε τόσο κολακευτικά, οι υπόλοιποι δεν περισσεύουμε, αλλά σίγουρα θα είναι χρήσιμο να το ξανασκεφτούμε, πριν εξαπολύσουμε “κατηγορίες”.

Σε ό,τι αφορά το δεύτερο σκέλος, είναι προφανές ότι ένας πενθήμερος αγώνας δεν είναι δυνατόν να καλύψει μια ολόκληρη χώρα, δεν μπορεί να υπάρξει σύγκριση με τους μεγάλους γύρους των τριών εβδομάδων στη Γαλλία, την Ιταλία και την Ισπανία. Οι διοργανωτές φυσικά και το έχουν υπόψη τους αυτό, είναι λοιπόν σίγουρο ότι τα επόμενα χρόνια, οι διαδρομές θα κινηθούν σε άλλα σημεία της Ελλάδας. Δεν πρέπει άλλωστε να ξεχνάμε ότι στα δυο χρόνια της αναβίωσής του, ο Γύρος Ελλάδας έχει ήδη επισκεφθεί την Κρήτη, την Πελοπόννησο, την Αττική, τη Στερεά Ελλάδα, τη Θεσσαλία και την Ήπειρο.

ΔΕΗ Ποδηλατικός Γύρος Ελλάδας, ένα ατελείωτο “καραβάνι”

Στην Ελλάδα, όπου η αγωνιστική ποδηλασία δεν είναι τόσο δημοφιλής, πολλοί είναι αυτοί που αγνοούν τις ιδιαιτερότητες ενός τέτοιου αθλητικού γεγονότος. Το πιο σημαντικό χαρακτηριστικό που διαφοροποιεί έναν ποδηλατικό γύρο από διοργανώσεις άλλων αθλημάτων, είναι η συνεχής – καθημερινή – μετακίνηση του αγώνα, με αποτέλεσμα, το σημείο στο οποίο θα ολοκληρωθεί, να βρίσκεται εκατοντάδες χιλιόμετρα μακριά από το σημείο από όπου ξεκίνησε.

Ένα τεράστιο “καραβάνι” που αποτελείται από εκατοντάδες άτομα – σχεδόν 400 – (χωρίς σε αυτά να υπολογίζουμε τους εθελοντές), αλλά και δεκάδες αυτοκίνητα, φορτηγά, λεωφορεία, βαν και μηχανές, μετακινείται διαρκώς μετά το τέλος ενός ετάπ και πριν την έναρξη του επόμενου. Και προσέξτε, σε όλους αυτούς δεν συμπεριλάβαμε τις 19 ομάδες, οπότε προσθέστε ακόμα περίπου 200 άτομα στη λίστα, δηλαδή τους 114 αθλητές συν κατά μέσο όρο τέσσερα ακόμα άτομα συνοδευτικού προσωπικού (DS, μηχανικός και δυο σονιέρ).

Κάθε ομάδα στον φετινό ΔΕΗ Ποδηλατικό Γύρο Ελλάδας, είχε μαζί της ένα μεγάλο φορτηγό (με όλο τον εξοπλισμό των αθλητών, από ποδήλατα και ανταλλακτικά μέχρι ρουχισμό και διατροφή), συνήθως ένα μικρότερο βαν για τις μετακινήσεις των αθλητών, καθώς και τουλάχιστον ένα αυτοκίνητο συνοδείας για τον αγώνα. Πέρα από αυτά, η οργανωτική επιτροπή διαχειρίστηκε έναν “στόλο” από 50 περίπου αυτοκίνητα (προσφορά της Sixt), τα οποία είχαν μοιραστεί στον διευθυντή του αγώνα, τους κομισάριους, τους κριτές, τους υπεύθυνους ασφάλειας και σήμανσης της διαδρομής, τους γιατρούς, το ουδέτερο service, την τηλεοπτική παραγωγή, το γραφείο Τύπου, τους VIP κλπ.

Υπήρχαν επίσης 30 μοτοσικλέτες για τους φωτογράφους, την τηλεόραση, τους κομισάριους μοτό, καθώς και μηχανές συνοδείας και ασφάλειας της διαδρομής από την αστυνομία και την τροχαία. Και βέβαια, υπήρχε το τεραστίων διαστάσεων εντυπωσιακό φορτηγό των τερματισμών με τη led αψίδα, εκεί όπου φιλοξενήθηκαν η χρονομέτρηση, το γραφείο Τύπου και τα end of stage interviews (το οποίο σημειωτέον έχει χρησιμοποιηθεί και στο Tour de France!). Όμως μη νομίσετε ότι το καραβάνι έχει να κάνει μόνο με τις μετακινήσεις πριν, μετά και κατά τη διάρκεια του αγώνα. Όχι. Τα πράγματα σε έναν ποδηλατικό γύρο δε θα μπορούσαν να είναι τόσο απλά.

Ειδικά συνεργεία αναλαμβάνουν κάθε μέρα να στήσουν (και στη συνέχεια να ξεστήσουν) τις “αψίδες” εκκίνησης και τερματισμού, τη μεγάλη εξέδρα των απονομών, τα σημεία των σπριντ (ευθείας και ανάβασης), αλλά και να σηματοδοτήσουν τη διαδρομή, ενώ δεν πρέπει να ξεχνάμε και την τοποθέτηση ταινιών οριοθέτησης σε εκατοντάδες σημεία: δρόμους, διασταυρώσεις, μαΐστρες, παράδρομους, αγροτικές οδούς, κυριολεκτικά οπουδήποτε θα μπορούσε να προκύψει ο παραμικρός κίνδυνος για την ασφάλεια των αθλητών. Και φυσικά, όλη αυτή η σηματοδότηση και οριοθέτηση, να ελεγχθεί ξανά και ξανά, ώστε οι διοργανωτές να είναι 100% σίγουροι ότι όλα έχουν γίνει σωστά.

Καταλαβαίνετε λοιπόν ότι η οργάνωση ενός τέτοιου αγώνα, μόνο απλή υπόθεση δεν είναι. Η ευθύνη απέναντι στους ποδηλάτες είναι τεράστια, το ίδιο όμως ισχύει και για τους απλούς πολίτες, που πρέπει να ενημερωθούν έγκαιρα για τις όποιες κυκλοφοριακές ρυθμίσεις, ώστε να αποφύγουν άσκοπη ταλαιπωρία. Τα συνεργεία εργάζονται σε όλη τη διάρκεια του γύρου με πυρετώδεις ρυθμούς, κάνουν την αθόρυβη μα τόσο απαραίτητη δουλειά μέσα στα σφιχτά χρονικά όρια που τους έχουν δοθεί, χωρίς να υπάρχουν περιθώρια για λάθη ή παραλείψεις.

Αστυνομία, τροχαία και εθελοντές, το τρίπτυχο της ασφάλειας

Αναφερθήκαμε ήδη αρκετές φορές στην ασφάλεια του αγώνα, δε θα μπορούσαμε όμως να μην κάνουμε μια ειδική αναφορά στην αστυνομία, την τροχαία και τους εθελοντές, το βασικό δηλαδή τρίπτυχο που εξασφάλισε σε τεράστιο βαθμό την ομαλή διεξαγωγή του γύρου, χωρίς απρόοπτα και δυσάρεστες εκπλήξεις. Δε θα ήταν υπερβολικό αν λέγαμε ότι ολόκληρη η αστυνομική δύναμη τόσο της Κρήτης όσο και της Πελοποννήσου, βρέθηκε στις διαδρομές περιφρουρώντας τα ετάπ και εξαφανίζοντας κάθε πιθανό κίνδυνο.

Η συνεργασία αστυνομίας, τροχαίας και διοργάνωσης υπήρξε πραγματικά άψογη και υποδειγματική. Το ίδιο εξαιρετική ήταν για μια ακόμη χρονιά η παρουσία των εθελοντών, ο “σύνδεσμος” του γύρου με τις τοπικές κοινωνίες, που βοήθησαν όπου τους ζητήθηκε και συνέβαλαν τα μέγιστα στην επιτυχία της διοργάνωσης, παραμένοντας στα πόστα τους για ώρες ολόκληρες, μέχρι να ολοκληρωθεί η αποστολή τους. Τέλος, ειδική μνεία στον Ερυθρό Σταυρό, τον “φύλακα άγγελο” του αγώνα αλλά και των παράλληλων δράσεων, έτοιμο ανά πάσα στιγμή να επέμβει και να προσφέρει τις πρώτες βοήθειες όπου αυτό ήταν αναγκαίο.

Ο ΔΕΗ Ποδηλατικός Γύρος Ελλάδας σε 174 χώρες

Ο φετινός ΔΕΗ Γύρος Ελλάδας είχε παγκόσμια τηλεοπτική κάλυψη, με τις εικόνες της χώρας μας και του αγώνα να προβάλλονται σε κάθε γωνιά της γης. Περισσότερα από 40 τηλεοπτικά κανάλια εξασφάλισαν τα τηλεοπτικά δικαιώματα από την Cycling Greece και οι πέντε αγωνιστικές ημέρες μεταδόθηκαν σε 174 χώρες και 5 ηπείρους (Ευρώπη, Αφρική, Ασία, Αμερική και Ωκεανία), αριθμός που αποτελεί – εντυπωσιακό – ρεκόρ για τη διοργάνωση! Το έμπειρο τηλεοπτικό συνεργείο που ανέλαβε την παραγωγή (και το οποίο καλύπτει αγώνες της UCI), χρησιμοποίησε προηγμένη τεχνολογία (drones, 5G κλπ), που θα εφαρμοστεί και στην αντίστοιχη παραγωγή του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος τον επόμενο Αύγουστο στη Γλασκώβη.

Στην Ελλάδα είχαμε διπλή κάλυψη του Γύρου, μέσω της ΕΡΤ και του Alpha. Η ΕΡΤ, μέσω της πλατφόρμας Ertflix, μετέδωσε ζωντανά τα τελευταία 90 λεπτά από κάθε ετάπ, σε περιγραφή και σχολιασμό του Άγγελου Σταθακόπουλου. Ο Alpha, TV Partner της διοργάνωσης, είχε κάθε βράδυ 24λεπτη ανασκόπηση για κάθε ετάπ σε περιγραφή και σχολιασμό του Ανδρέα Τριανταφύλλου. Τέλος, το τηλεοπτικό συνεργείο (από Γαλλία, Ιταλία και Βέλγιο) που είχε την ευθύνη της τηλεοπτικής κάλυψης με επικεφαλής τον Στέφανο Μπερναμπίνο, έχει ετοιμάσει ένα εκπληκτικό βίντεο διάρκειας 44 λεπτών με τα highlights του αγώνα, το οποίο θα είναι διαθέσιμο τις επόμενες ημέρες στο επίσημο κανάλι της διοργάνωσης στο youtube.

Η ελληνική εκπροσώπηση στον φετινό Γύρο Ελλάδας

Στον φετινό ΔΕΗ Ποδηλατικό Γύρο Ελλάδας συμμετείχε φυσικά η Εθνική μας ομάδα, με ομοσπονδιακό προπονητή τον Φώτη Ζέγκλη και αθλητές τους Μιλτιάδη Γιαννούτσο, Γιάννη Δαβαρία, Νίκο Δράκο, Περικλή Ηλία, Γιώργο Μπούγλα και Πολυχρόνη Τζωρτζάκη. Οι Έλληνες ποδηλάτες πραγματοποίησαν αξιοπρεπείς εμφανίσεις απέναντι στους επαγγελματίες του εξωτερικού και ολοκλήρωσαν όλοι τον αγώνα, με τον Γιώργο Μπούγλα να πετυχαίνει το υψηλότερο πλασάρισμα στην τελική γενική κατάταξη (34ος στα 48″ από τον νικητή). Ο Περικλής Ηλίας ολοκλήρωσε τον Γύρο στην 56η θέση, 1:21″ πίσω από τον Λεϊτάο.

Δυο ακόμη Έλληνες αθλητές πήραν μέρος στον αγώνα, ο Παναγιώτης Χριστόπουλος με την καναδική XSpeed United και ο Νικηφόρος Αρβανίτου με τη ρουμάνικη Sofer Savini Due Omz. Ο μεν πρώτος εγκατέλειψε, όμως ο Αρβανίτου ήταν εξαιρετικός, τερμάτισε στην 45η θέση της γενικής (1:00″ από τον Λεϊτάο) και κατέλαβε την 5η θέση στην κατάταξη του καλύτερου νέου αθλητή U23, 39″ πίσω από τον Λόγκαν Κάρι. Παρούσα ήταν και η Εθνική Κύπρου, με ομοσπονδιακό προπονητή τον Ανέστη Κουρμπέτη και αθλητές τους Ανδρέα Μιλτιάδη, Ανδρέα Κασάπη, Γιώργο Κούζη, Αλέξανδρο Ματσάνγκο, Κωνσταντίνο Παυλίδη και Χρήστο Φιλοκύπρου.

Οι μεγάλοι νικητές του ΔΕΗ Ποδηλατικού Γύρου 2023

Δε θα μπορούσαμε να γράψουμε την ανασκόπηση του φετινού Γύρου, χωρίς να αναφερθούμε στους θριαμβευτές του αγώνα, τους πρωταγωνιστές των επιμέρους κατατάξεων και βαθμολογιών. Θα ξεκινήσουμε από τους νικητές του προλόγου και των τεσσάρων ετάπ:

  • Πρόλογος (Karteros Beach Sports Center): Aaron Gate (Bolton Equities Black Spoke)
  • 1ο ετάπ (Ηράκλειο – Ηράκλειο): Stanislaw Aniolkowski (Human Powered Health)
  • 2ο ετάπ (Μυκήνες – Καλαμάτα): Timothy Dupont (Tarteletto Isorex)
  • 3ο ετάπ (Costa Navarino – Κυπαρισσία): Iúri Leitao (Caja Rural)
  • 4ο ετάπ (Costa Navarino – Αρχαία Ολυμπία): Stanislaw Aniolkowski (Human Powered Health)

Σε ό,τι αφορά τη γενική κατάταξη, δώσαμε μια περιγραφή στην αρχή του κειμένου για το πώς εξελίχθηκε η μάχη, κυρίως ανάμεσα στον περσινό νικητή, Άαρον Γκέιτ και τον φετινό, Γιούρι Λεϊτάο. Ο Πορτογάλος της Caja Rural κατέκτησε τη γαλάζια φανέλα, ο Νεοζηλανδός της Bolton Equities Black Spoke ανέβηκε στο δεύτερο σκαλί του βάθρου και ο Πολωνός Στανισλάβ Ανιολκόφσκι της Human Powered Health (πολυνίκης της διοργάνωσης με δυο κερδισμένα ετάπ) συμπλήρωσε την πρώτη τριάδα της γενικής.

Ο Λεϊτάο πήρε και τη βαθμολογία των πόντων μαζί με την κόκκινη φανέλα, ενώ ο Λόγκαν Κάρι (Bolton Equities Black Spoke) αναδείχθηκε καλύτερος νέος αθλητής U23 παίρνοντας τη λευκή φανέλα. Αφήσαμε τελευταία τη βαθμολογία των βουνών, εκεί όπου ο εκπληκτικός Ανδρέας Μιλτιάδης (Κύπρος), όχι μόνο πρώτευσε κερδίζοντας την πορτοκαλί φανέλα, αλλά τερμάτισε και στην 6η θέση της γενικής, μόλις 19″ πίσω από τον Λεϊτάο. Ο Κύπριος πρωταθλητής έδωσε μεγάλες μάχες στις ανηφόρες, κυνήγησε ακόμα και την πρωτιά στη γενική και συνολικά εντυπωσίασε με την παρουσία του στον αγώνα.

Οι αμύητοι στο άθλημα και οι “ποδηλατοδρομίες”

Σε όλη τη διάρκεια της διεξαγωγής του Γύρου Ελλάδας, περνώντας από τις διαδρομές των ετάπ, βλέπαμε συνεχώς κόσμο να βρίσκεται δίπλα στον δρόμο, ανθρώπους κάθε ηλικίας να στέκονται στα μπαλκόνια και στις εισόδους των σπιτιών τους, να χειροκροτούν και να χαιρετούν τους ποδηλάτες, χωρίς προφανώς οι περισσότεροι από αυτούς να κατανοούν τί ήταν αυτό που παρακολουθούσαν. Παρά την άγνοιά τους όμως, ήταν φανερό ότι ήθελαν να γίνουν και αυτοί μέρος του αγώνα, μπερδεμένοι μεν με “αυτούς τους τύπους με τα ποδήλατα που τρέχουν σαν παλαβοί”, αλλά και με χαμόγελα συγκατάβασης του στιλ “κρίμα τα καημένα”!

Πολλές φορές, σε διαφορετικά σημεία του αγώνα, αρκετοί ήταν εκείνοι που με ρώτησαν τί ακριβώς συνέβαινε, πού πήγαιναν όλοι αυτοί, γιατί έχουν κλείσει οι δρόμοι και διάφορα άλλα τέτοια ενδιαφέροντα, όμως η κορυφαία ατάκα ήρθε την τελευταία ημέρα του Γύρου, ενώ κατευθυνόμασταν με τον Βασίλη Αναστόπουλο στην Αρχαία Ολυμπία. Σε μια διασταύρωση, ο ένας δρόμος (αυτός που οδηγούσε στον τερματισμό), ήταν κλειστός στην κυκλοφορία. Μια αστυνομικός που ήταν εκεί για να ανακατευθύνει τα οχήματα, μόλις σταματήσαμε δίπλα της και της είπαμε ότι “είμαστε του αγώνα”, μας απάντησε “από εκεί να ξέρετε, είναι για τις ποδηλατοδρομίες”!

Το Γραφείο Τύπου και οι αναμνήσεις από τον Γύρο

Αυτή ήταν λοιπόν μια μικρή ανασκόπηση του αγώνα, αλλά επιτρέψτε μου μερικά λόγια ακόμη, αυτή τη φορά για το Γραφείο Τύπου της διοργάνωσης, μια πρωτόγνωρη εμπειρία για μένα, την οποία μοιράστηκα με τα υπόλοιπα μέλη, όχι μόνο στη διάρκεια του αγώνα, αλλά ήδη από τον Φεβρουάριο, όταν ξεκίνησε ο δικός μας σχεδιασμός, πρώτα για το σάιτ του Γύρου, μετά για την επίσημη παρουσίασή του από τον Λευτέρη Αυγενάκη, στη συνέχεια με την προετοιμασία των δυο εντύπων (essential guide & road-book) και από εκεί και μετά με την αντίστροφη μέτρηση για τον αγώνα, με τα συνεχή δελτία τύπου, τα κείμενα-αφιερώματα και τις προετοιμασίες για το ταξίδι στην Κρήτη και στην Πελοπόννησο.

Οι έξι μέρες που βρεθήκαμε όλοι μαζί, μας έφεραν ακόμα πιο κοντά, συνεργαστήκαμε, συμπληρώσαμε ο ένας τον άλλο, καλύψαμε δημοσιογραφικά τις πέντε αγωνιστικές ημέρες, περάσαμε όμορφα, γελάσαμε, ενθουσιαστήκαμε, ξεπεράσαμε μικρές δυσκολίες που παρουσιάστηκαν μπροστά μας και στο τέλος μείναμε με την ικανοποίηση ότι κάναμε σωστά τη δουλειά μας, βοηθώντας όσο μπορούσαμε από το δικό μας πόστο τη διοργάνωση. Για όλα αυτά, Χριστίνα, Βασίλη, Γιάννη, Λευθέρη, Παντελή, Νάσο και Πέτρο, σας ευχαριστώ! Όπως θα έλεγαν και οι Γάλλοι, vive le Tour d’Hellas! Και του χρόνου, με έναν ακόμα καλύτερο Γύρο!

ΔΕΗ Tour of Hellas – Highlights

Πηγή: Sport 24