Του Γιάννη Αρχοντίδη
Το πολυαναμενόμενο video game της Formula 1, F1 22, επίσημα αδειοδοτημένο από την FIA, έφτασε στα χέρια μας. Ο τίτλος είναι ουσιαστικά ο πρώτος υπό την ιδιοκτησία της ΕΑ, καθώς το F1 21 ενώ κυκλοφόρησε αφού είχε ολοκληρωθεί η εξαγορά της Codemasters, η ανάπτυξή του ήταν ήδη σε προχωρημένο στάδιο οπότε δεν είδαμε το “λιθαράκι” που ήθελε να προσθέσει ο εκδότης-κολοσσός στην βιομηχανία των video games. Μετά από περίπου 40 ώρες επαφής με το παιχνίδι, η ετυμηγορία μας περιέχει ανάμεικτα συμπεράσματα. Η νέα εποχή της Formula 1 έφερε μεγάλες αλλαγές στο άθλημα, αλλά απ’ ότι φαίνεται η Codemasters εστίασε περισσότερο στις βασικές αρχές της οδήγησης ενός μονοθέσιου, παρά στην προσθήκη νέων χαρακτηριστικών που θα έκαναν το F1 22 να λάμψει σε σχέση με τους προκατόχους του.
Για όσους δεν γνωρίζουν, η FIA έφερε τεράστιες αλλαγές στο δημοφιλέστερο κομμάτι του μηχανοκίνητου αθλητισμού. Τα μονοθέσια της Formula 1 ζυγίζουν πλέον πολύ περισσότερο, με πολλές αναπροσαρμογές και διαφοροποιήσεις στην αεροδυναμική τους προκειμένου να εκμεταλλεύονται το “ground-effect”. Το αποτέλεσμα είναι οι οδηγοί να μπορούν πλέον να οδηγούν πολύ κοντά ο ένας στον άλλο, με τα μονοθέσια να είναι πολύ πιο δύσκαμπτα και να πάσχουν από ένα τεράστιο πρόβλημα αναπήδησης, το οποίο ονομάζεται “porpoising”. Μπορούμε με σιγουριά να πούμε πως η Codemasters έχει εργαστεί πολύ σκληρά για να μεταφέρει αυτές τις αλλαγές στο F1 22. Επιπλέον, η ομάδα ανάπτυξης έκανε την πάρα πολύ σοφή επιλογή να μην προσομοιώσει το φαινόμενο του porpoising, απαλλάσσοντας τους παίκτες από την ενόχληση της συνεχούς αναπήδησης των μονοθέσιων στις ευθείες σε υψηλές ταχύτητες. Τα μονοθέσια του video game πράγματι φαντάζουν πιο “στιβαρά”, πιο βαριά λες και είναι κολλημένα στην άσφαλτο, μεταφέροντας πλήρως στον παίκτη την αίσθηση του αυξημένου βάρους. Κατά τις προσπεράσεις ή το slipstreaming, γίνεται πολύ ξεκάθαρο και το ground effect. Η διαφορά στην οδήγηση είναι μεγάλη, αφού τα μονοθέσια του F1 21 φαντάζουν πλέον πλαστικά Hot Wheels αν οδηγήσει κανείς αυτά του F1 22. Ακόμη μια έντονη διαφορά είναι πως ο νέος τίτλος της Codemasters δεν συγχωρεί εύκολα λάθη. Αν έχετε κλειστά όλα τα assists για να βιώσετε όσο πιο έντονα γίνεται την προσομοίωση της οδήγησης, η παραμικρή διακύμανση στο γκάζι, φρένο και τιμόνι μπορεί να σας στείλει στον τοίχο πριν προλάβετε να διορθώσετε το λάθος σας.
Παρόλη την προφανή δυσκολία της οδήγησης, η Codemasters εργάστηκε σκληρά για άλλη μια φορά για να κάνει το παιχνίδι της προσβάσιμο σε όλους τους παίκτες. Υπάρχει μια τεράστια ποικιλία από διαθέσιμες βοήθειες. Ο κάθε παίκτης μπορεί όχι μόνο να ενεργοποιήσει μια σειρά από αυτές για να κάνουν την ζωή του εύκολη, αλλά μπορεί να προσαρμόσει και τον βαθμό στον οποίο αυτές θα χρησιμοποιούνται. Στη διάθεσή σας έχετε steering assist, braking assist, traction control, racing line, manual/auto shifting, DRS assist, Pit Lane assist, ERS assist και πολλά άλλα. Έτσι, μπορείτε να “πειράξετε” τις ρυθμίσεις προκειμένου να έχετε την ιδανική εμπειρία για εσάς. Το επίπεδο δυσκολίας των αντιπάλων είναι επίσης προσαρμόσιμο σε κλίμακα από το 0 ως το 100, δίνοντάς σας απόλυτο έλεγχο στην διαφορά επιπέδου που θα έχουν από εσάς. Σαν να μην έφταναν αυτά, μπορείτε να προσαρμόσετε και το πόσο αυστηρά θα εφαρμόζονται οι κανόνες της Formula 1, όπως συγκρούσεις με άλλους οδηγούς, εγκατάλειψη πίστας, ζημιά στο μονοθέσιο και πολλά άλλα. Υπάρχουν όλα τα απαραίτητα εργαλεία για να απολαύσετε τον τίτλο όπως εσείς θέλετε. Μπορείτε να επιλέξετε μέχρι και τον εκφωνητή που θα περιγράφει τον αγώνα. Καταπληκτικό είναι και το μοντέλο καιρού, καθώς ο παίκτης θα έχει πάντα πρόβλεψη για τον αέρα, την πιθανότητα βροχής και την θερμοκρασία του οδοστρώματος στην πίστα. Επιπλέον, ο pit strategist θα σας ενημερώνει τακτικά για αυτές τις περιπτώσεις καθώς και για την κατάσταση του μονοθέσιου και των ελαστικών σας, προκειμένου να πάρετε τις σωστές αποφάσεις ενώ τρέχετε. Πρωταγωνιστικό ρόλο έχει και το μοντέλο των ελαστικών. Πλέον, παίζει πολύ σημαντικό ρόλο ο τρόπος με τον οποίο θα ζεστάνετε τα μπροστά και τα πίσω ελαστικά, κάτι που θα φανεί έντονα όταν θα προσπαθείτε να πιέσετε το μονοθέσιο στα όριά του. Η μαλακή, μεσαία και σκληρή γόμα έχουν εμφανή επίδραση στην οδήγησή σας. Το ίδιο συμβαίνει και με τα ελαστικά Intermediate και Heavy Wet, καθώς η οδήγηση σε βρεγμένο οδόστρωμα είναι πολύ κοντά στις πραγματικές συνθήκες.
Το F1 22 είναι σημαντικά αναβαθμισμένο στα γραφικά, τουλάχιστον όσον αφορά τις πίστες και τα μονοθέσια. Το χαλίκι, τα χόρτα, τα διαφημιστικά, ο δρόμος και τα μονοθέσια έχουν σκιές και αντανακλάσεις καλής ποιότητας. Σαφώς και δεν είναι στο επίπεδο του Gran Turismo 7 ή άλλων σύγχρονων simcades, αλλά θα ευχαριστήσουν και τους απαιτητικούς fans. Υπάρχει το performance mode με ανάλυση 1440p@120fps και το graphics mode με ανάλυση 4Κ στα 60fps . Πλήρες Ray Tracing υπάρχει μόνο στην έκδοση για PC. Στα PlayStation 5 και Xbox Series X, το Ray Tracing εφαρμόζεται μόνο στα replay και στο showroom, ακριβώς όπως και στο Gran Turismo 7. Τα πρόσωπα των οδηγών και τα animations τους όταν ανεβαίνουν στο podium παραμένουν σε κωμικοτραγική κατάσταση και δεν αξίζουν καμία απολύτως αναφορά. Από την άλλη, δεν είναι στο επίκεντρο του τίτλου και δεν θα ενοχλήσει σε αυτά τα σημεία η χαμηλή ποιότητα. Το περιεχόμενο του F1 22 είναι ένα κομμάτι που απογοητεύει. Για ακρίβεια, το F1 22 έχει ακριβώς τα ίδια solo και online modes με το F1 21, με την εξαίρεση πως έχει αφαιρεθεί το σχετικά καλό campaign mode με τίτλο “Braking Point”. Αυτό αντικαταστάθηκε με το F1 Life, το οποίο φαίνεται να είναι το πρώτο λιθαράκι της ΕΑ στο franchise. Το F1 life είναι ένας χώρος τον οποίο μπορείτε να προσωποποιήσετε όπως θέλετε εσείς. Τον στολίζετε με έπιπλα, μπορείτε να αγοράσετε νέα κράνη, στολές, παπούτσια και supercars. Άλλοι παίκτες, φίλοι και μη, μπορούν να επισκεφθούν τον χώρο σας… για κανέναν απολύτως λόγο. Δεν μπορέσαμε να βρούμε το νόημα του να στολίζει κανείς το σαλονάκι του σε ένα παιχνίδι το οποίο εστιάζει στην οδηγική εμπειρία των μονοθέσιων της Formula 1. Το F1 life είναι αχρείαστο και το μόνο πράγμα που κάνει, είναι να υπάρχει στο κεντρικό μενού του τίτλου. Τα έπιπλα και τα είδη ρουχισμού για το avatar σας μπορούν να αγοραστούν με pitcoins που κερδίζετε όσο παίζετε, ή αν έχετε τόσο πολλή ανάγκη να αποκτήσετε σατέν καναπέ στο ψηφιακό και αδιάφορο δωμάτιό σας, μπορείτε να τον αγοράσετε και με αληθινά λεφτά… Τα supercars από την άλλη, μπορούν να αγοραστούν με tokens που κερδίζετε επίσης όσο παίζετε, ή – το μαντέψατε – ξανά με αληθινά λεφτά. Μπορείτε να διακοσμήσετε τον χώρο σας με μέχρι έξι supercars, ενώ μπορείτε να αγοράσετε συνολικά 12 από μια συλλογή που περιλαμβάνει Ferrari, Mercedes AMG, McLaren και Aston Martin.
Το μόνο στοιχείο που θα μπορούσε να θεωρηθεί σημαντικό στο F1 Life είναι πως μπορείτε να οδηγήσετε τα supercars σας στο νέο mode “Pirelli Hot Lap”. Σε αυτό μπορείτε να πραγματοποιείτε time trials και drifting challenges με τα αυτοκίνητά σας. Παρόλα αυτά, επιστρέφουμε στο αρχικό μας επιχείρημα: To F1 22 είναι ένα video game με μονοθέσια Formula 1 και Formula 2. Είναι δεδομένο πως τα 12 supercars που έχει το παιχνίδι είναι από τα πιο γρήγορα αυτοκίνητα στον κόσμο, αλλά είναι πολύ άσχημη η αίσθηση της οδήγησής τους, όχι γιατί είναι κακοσχεδιασμένα, αλλά επειδή πριν 5 λεπτά οδηγούσατε μονοθέσιο. Όλα τα supercars φαντάζουν (ενώ δεν είναι) υπερβολικά αργά. Ταυτόχρονα, στο drift mode, τα λάστιχα δεν βγάζουν καν καπνό, κάτι που κάνει το mode να μοιάζει 100% άψυχο και ψεύτικο. Κατά τα άλλα, υπάρχουν τα γνωστά παλιά single player modes: Driver Career mode, My Team, Two Player Career, Driver Challenges, Grand Prix, Time Trial, Splitscreen και Lan Game. Το mode που κλέβει την παράσταση για άλλη μια φορά είναι το Two Player Career, στο οποίο μπορείτε να είστε πιλότος μαζί με έναν φίλο σας online και να απολαύσετε την σεζόν 2022 μαζί, είτε στην ίδια είτε σε ξεχωριστή ομάδα. Υπάρχουν μερικές αλλαγές που βελτιώνουν την εμπειρία και στο My Team, όπου μπορείτε να διαχειριστείτε ως οδηγός και ιδιοκτήτης μια νέα ομάδα Formula 1, τους χορηγούς της, τα social και marketing events και φυσικά την δημιουργία και βελτίωση του μονοθέσιου. Στους οδηγούς που μπορείτε να προσλάβετε έχουν προστεθεί επιπλέον icon drivers, τρεις από τους οποίους είναι κλειδωμένοι μόνο για τους παίκτες που θα αγοράσουν την Digital Deluxe Edition (το άλλο λιθαράκι της ΕΑ). Το προφίλ σας συνοδεύεται από το Podium Pass, το οποίο λειτουργεί σαν Battle Pass. Όσο παίζετε, σε οποιοδήποτε mode, παίρνετε experience και ξεκλειδώνετε νέα cosmetics. Εδώ υπάρχει και το premium podium pass, το οποίο αν πληρώσετε ξεκλειδώνετε περισσότερα cosmetics σε κάθε level. Τα δωρεάν cosmetics είναι πολύ λίγα, κάτι που καθιστά την ύπαρξη του Podium Pass εξοργιστική.
Δεν υπάρχει κανένας απολύτως λόγος να υπάρχει premium pass με πληρωμή εφόσον κοστολογείται ως πλήρες παιχνίδι και η επιλογή αυτή κρίνεται εξοργιστική. Στο multiplayer, δεν υπάρχει καμία απολύτως αλλαγή από το F1 21. Υπάρχουν τα modes Social Play, Weekly Event το οποίο ακολουθεί το πρόγραμμα της πραγματικής season κάθε εβδομάδα και Ranked Play. Επιπλέον, οι παίκτες έχουν την δυνατότητα να δημιουργούν custom lobbies ή δικά τους πρωταθλήματα. Η σύνδεση κατά την εμπειρία μας ήταν πολύ καλή, με σημαντική βελτίωση από τον προκάτοχο του τίτλου. Επιπλέον δεν παρατηρήσαμε τόσο έντονα τοξικούς παίκτες οι οποίοι τρακάρουν τους πάντες για να χαλάσουν το παιχνίδι τους, κάτι το οποίο συνέβαινε σε πολύ τακτική βάση στο F1 21. Οι μηχανισμοί για να αποφευχθεί μια τέτοια συμπεριφορά έχουν βελτιωθεί, με την μετατροπή τέτοιων επιθετικών οχημάτων σε “ghosts” προκειμένου να μπορείτε να περνάτε από μέσα τους αν εντοπιστεί κακόβουλη συμπεριφορά και όχι ανθρώπινο λάθος. Παρόλα αυτά, κατ’ εξαίρεση, σε ορισμένα experienced lobbies θα πετύχετε παίκτες οι οποίοι θα καταστρέψουν τον αγώνα σας (και τον δικό τους μαζί), αλλά όχι τόσο σε ranked play και weekly events. Ο διαχωρισμός των beginners και των experienced players γίνεται ικανοποιητικά, καθώς υπάρχουν ξεχωριστά matchmaking lobbies με επίπεδο ικανοτήτων για να μην βρεθείτε ποτέ έξω από τα νερά σας. Οι κανόνες της FIA για καθαρή οδήγηση εφαρμόζονται σωστά.
Ένα τεράστιο παράπονο που υπάρχει εδώ και χρόνια είναι η έλλειψη ουσιαστικού tutorial, ή κάποιου μοντέλου όπως οι άδειες του Gran Turismo. Το F1 22, όπως και οι προκάτοχοί του, είναι ένα υπερβολικά σύνθετο racing game, με έννοιες που ο περισσότερος κόσμος είτε δεν ξέρει, είτε δεν γνωρίζει ακριβώς πως λειτουργούν, όπως τα ERS, DRS, τρόπος εκκίνησης, τρόπος cornering, θερμοκρασία ελαστικών, πότε πρέπει να γίνει pit stop, πόσα καύσιμα πρέπει να έχει το μονοθέσιο σε κάθε περίπτωση, πως προσαρμόζεται η εμπρόσθια και η πίσω αεροδυναμική του μονοθέσιου και πολλά άλλα. Οι γνώσεις αυτές είναι απαραίτητες για να μπορέσετε να παίξετε σε ένα έστω ελάχιστα ανταγωνιστικό επίπεδο. Παρόλα αυτά, ο τίτλος δεν κάνει καμία απολύτως προσπάθεια να σας διδάξει τα βασικά. Υπάρχει ένα μενού με επιλογές το οποίο έχει για κάθε λειτουργία του μονοθέσιου ένα μικρό κείμενο που εξηγεί την εκάστοτε τεχνολογία και με πιο κουμπί ενεργοποιείται. Αυτό το μενού δεν βοηθά ούτε στο ελάχιστο έναν παίκτη ο οποίος θέλει να μπει στον κόσμο της Formula 1, ή έναν fan που δεν έχει συνειδητοποιήσει τεχνικά πως θα βοηθήσουν αυτά τα πράγματα τον αγώνα του. Τον ρόλο ενός μικρού τουλάχιστον tutorial είχε αναλάβει το story mode “Braking Point” του F1 21, το οποίο όμως καταργήθηκε χωρίς κανέναν λόγο.
Το F1 22 χρησιμοποιεί πλήρως τις δυνατότητες του PlayStation 5, με εξαιρετικό 3D audio, ο οποίος προσαρμόζεται στην οπτική που επιλέγει ο παίκτης, haptic feedback στην κατάλληλη πλευρά του χειριστηρίου όταν το μονοθέσιο πατάει τα kerbs, χαλίκι, χόρτο ή τρέχει σε βρεγμένο οδόστρωμα, adaptive triggers ανάλογα με την δύναμη του φρένου και του γκαζιού. Παρόλα αυτά, δεν μπορεί να παιχτεί με χειριστήριο. Η οδήγηση του μονοθέσιου απαιτεί τόσο πολλή ακρίβεια, που οτιδήποτε λιγότερο από μια mid-range τιμονιέρα θα σας φέρει σε μειονεκτική θέση. Για να παίξετε με χειριστήριο θα χρειαστεί να έχετε πολλά – αν όχι όλα – τα assists ανοιχτά, τα οποία από μόνα τους προκαλούν μειωμένες επιδόσεις στους χρόνους σας. Δεν φαίνεται να έχει γίνει κάποια βελτιστοποίηση για τους χρήστες που θέλουν να παίξουν με χειριστήριο και δεν προτείνεται σε καμία περίπτωση.
Γενικότερα, το F1 22 είναι ένα παιχνίδι με τα καλά του και τα κακά του. Φαίνεται πως η Codemasters έδωσε βάση στα πιο σημαντικά στοιχεία, όπως είναι η εμπειρία της οδήγησης η οποία είναι εξαιρετική. Ο τίτλος καταφέρνει ξεκάθαρα να… ανέβει στο βάθρο για να κουνήσει την σαμπάνια, αλλά δεν κάνει το κάτι παραπάνω (που θα μπορούσε) για να κατακτήσει την κορυφή.
Πηγή: Enternity