Επιλογή Σελίδας

Του Κώστα Παστρίμα

Το GP Ολλανδίας, ο 13ος φετινός αγώνας του Παγκόσμιου Πρωταθλήματος Formula 1, είχε θέαμα, ανατροπές, διακοπή, Αυτοκίνητο Ασφαλείας και συναρπαστική εξέλιξη, αλλά είχε και τον αναμενόμενο νικητή. Ο Μαξ Φερστάπεν έφερε στον αγώνα της πατρίδας του τη Red Bull Racing στην πρώτη θέση για 11η φορά φέτος και 9η στη σειρά, ισοφαρίζοντας έτσι το ρεκόρ του Σεμπάστιαν Φέτελ. Ο Φερνάντο Αλόνσο με την Aston Martin επέστρεψε στο βάθρο με τη 2η θέση και ο Πιέρ Γκασλί της Alpine επίσης πανηγύρισε μία θέση στο βάθρο τερματίζοντας 3ος.

Τα μονοθέσια πήραν τη θέση τους στην εκκίνηση με την πίστα του Ζάντβορτ να είναι στεγνή αλλά τα σύννεφα στον ουρανό να απειλούν με βροχή ανά πάσα στιγμή. Οι 18 από τους 20 οδηγούς ξεκίνησαν με τα μαλακά (κόκκινα) ελαστικά της Pirelli, με μοναδικές εξαιρέσεις τους Χάμιλτον και Χούλκενμπεργκ, που ξεκίνησαν με τα μεσαία (κίτρινα).

Σαν να είχε ραντεβού, η βροχή άρχισε να πέφτει στο γύρο σχηματισμού. Η εκκίνηση έγινε κανονικά, αφού η πίστα δεν είχε ακόμα βραχεί και ο Μαξ Φερστάπεν κράτησε την πρώτη θέση, με τον Νόρις να τον ακολουθεί. Εξαιρετικά ξεκίνησε ο Φερνάντο Αλόνσο, ο οποίος ανέβηκε στην 3η θέση.

Η βροχή όμως δυνάμωνε όσο περνούσε η ώρα και μια ομάδα οδηγών, συμπεριλαμβανομένων των Πέρεζ και Λεκλέρ, μπήκε στα pit για να βάλει ενδιάμεσα ελαστικά. Οι πρώτοι συνέχισαν με τα σλικ, και ο Αλόνσο πέρασε τον Νόρις για να πάρει τη 2η θέση.

Καθώς η βροχή δεν σταματούσε, το ρίσκο να μείνει κάποιος με σλικ ελαστικά μεγάλωνε, και έτσι όλοι μπήκαν για να βάλουν ενδιάμεσα ελαστικά, έχοντας ωστόσο χάσει αρκετό χρόνο. Αυτό έφερε στην πρωτοπορία τον Σέρχιο Πέρεζ, μπροστά από τον Ζου της Alfa Romeo και τον Γκασλί της Alpine. Ο Φερστάπεν είχε βρεθεί στην 4η θέση, μπροστά από τον Λεκλέρ, ο Αλόνσο στην 6η και ο Νόρις, που άργησε να μπει για αλλαγή, είχε πέσει στη 12η θέση. Ακόμα πιο πίσω, στη 16η θέση, είχε πέσει ο Τζορτζ Ράσελ, που για λίγο είχε βρεθεί στην πρωτοπορία του αγώνα.

Ο Μαξ Φερστάπεν ήταν ταχύτατος και άρχισε να προσπερνάει όποιον έβρισκε μπροστά του. Ο Ολλανδός πρωταθλητής ξεπέρασε τα εμπόδια των Γκασλί και Ζου για να ανέβει στη 2η θέση, όπου βρέθηκε περίπου 10 δευτερόλεπτα πίσω από τον Σέρχιο Πέρεζ. Ακόμα και σε αυτές τις συνθήκες όμως ο ρυθμός του Φερστάπεν ήταν καταιγιστικός και πλησίαζε γοργά τον teammate του.

Πιο πίσω, ο Αλόνσο πέρασε τον Λεκλέρ, για να βρεθει ξανά στην 5η θέση από την οποία ξεκίνησε, ενώ τον Μονεγάσκο της Ferrari πέρασε και ο Κάρλος Σάινθ. Υπήρχαν όμως στην πίστα και κάποιοι οδηγοί που δεν μπήκαν καθόλου για αλλαγή ελαστικών και συνέχιζαν με τα ελαστικά με τα οποία ξεκίνησαν τον αγώνα: οι Άλμπον, Πιάστρι, Χουλκενμπεργκ, και Σάρτζεντ.

Η πίστα του Ζάντβορτ στεγνώνει πολύ γρήγορα και μέσα σε λίγους γύρους όσοι είχαν μείνει με σλικ ελαστικά κοινούνταν γρηγορότερα από όσους είχαν ενδιάμεσα. Έτσι, το pit lane έγινε ξανά το πιο πολυσύχναστο μέρος της πίστας. Οι Ζου και Αλόνσο ήταν από τους πρώτους που έκαναν αυτήν την κίνηση ενώ στον επόμενο γύρο ακολούθησαν οι Φερστάπεν και Λεκλέρ, ενώ στον μεθεπόμενο μπήκε και ο Πέρεζ.

Έτσι, όταν όλοι επέστρεψαν στην πίστα, ο Φερστάπεν βρέθηκε ξανά στην πρωτοπορία του αγώνα, ο Πέρεζ ήταν δεύτερος και ο Αλόνσο είχε ανέβει στην 3η θέση, χωρίς να απειλείται από τον Γκασλί που ακολουθούσε. Ο Αλόνσο νωρίτερα με πολύ ωραίο τρόπο είχε προσπεράσει τους Ζου και Γκασλί μέσα στην πίστα.

Η φρενήρης δράση στην πίστα και στα pit σταμάτησε προσωρινά στο 17ο γύρο, όταν βγήκε στην πίστα το Αυτοκίνητο Ασφαλείας. Ο λόγος ήταν η έξοδος του Λόγκαν Σάρτζεντ, που άφησε το μονοθέσιο της Williams «καρφωμένο» στις προστατευτικές μπαριέρες της Στροφής 8. Σε εκείνο το σημείο ανακοινώθηκε και η ποινή 5 δευτερολέπτων στον Γκασλί, για παράβαση του ορίου ταχύτητας στο pit lane.

Οι μεγάλοι χαμένοι από όλο αυτό το χάος ήταν οι οδηγοί των McLaren και Mercedes, που βρίσκονταν όλοι εκτός 10άδας, με καλύτερο τον Νόρις στην 11η θέση. Χαμένος ήταν και ο Σαρλ Λεκλέρ, που εκτός από τα πολύ αργά pit stop της Ferrari είχε και ζημιά στο ρύγχος του μονοθεσίου του. Ιδιαίτερα αξιοσημείωτος ήταν ο αγώνας του Άλεξ Άλμπον. Ο άλλος οδηγός της Williams βρισκόταν στην 8η θέση, χωρίς να έχει σταματήσει καθόλου για αλλαγή ελαστικών.

Αφού το μονοθέσιο του Σάρτζεντ απομακρύνθηκε και η πίστα καθαρίστηκε, ο αγώνας ξαναξεκίνησε τέσσερις γύρους αργότερα. Ο Φερστάπεν δεν είχε κανένα πρόβλημα στην επανεκκίνηση και έφυγε μπροστά, με τον Πέρεζ στη 2η θέση να δέχεται την πίεση του Αλόνσο. Ο Μεξικανός αμύνθηκε αποτελεσματικά και κράτησε τη 2η θέση, αλλά δυσκολευόταν να ξεφύγει από τον Ισπανό.

Οι πρωτοπόροι διατηρούσαν τις θέσεις τους αλλά πιο πίσω είχαμε αλλαγές. Ο Άλεξ Άλμπον πέρασε τους Μάγκνουσεν και Ζου για να ανέβει στην 6η θέση, ενώ ο Δανός της Haas, που ξεκίνησε από το pit lane, έχασε άλλη μία θέση από τον Οκόν. Σε ανοδική πορεία ήταν και οι Πιάστρι και Χάμιλτον, με τον Βρετανό να περνάει τον Λεκλέρ. Ο αγώνας πήγαινε πολύ άσχημα για τον Λεκλέρ, ο οποίος έχασε και τη 13η θέση από τον ταχύτατο Πιάστρι.

Όσο γίνονταν αυτά, ο Φερστάπεν άνοιξε σταθερά τη διαφορά του από τον Πέρεζ, ο οποίος είχε να ανησυχεί για τον Αλόνσο που δεν τον άφηνε να ηρεμήσει. Ο Ισπανός της Aston Martin απειλούσε ανοιχτά, και μάλιστα κάποια στιγμή βρέθηκε μέσα στο DRS, αλλά δεν μπορούσε να περάσει. Πολύ καλό αγώνα έκανε και ο Γιούκι Τσουνόντα, ο οποίος είχε ανέβει στην 8η θέση και κρατούσε πίσω του τους Νόρις και Χάμιλτον.

Καθώς η απειλή της βροχής δεν είχε σταματήσει, οι στρατηγικές κινήσεις αναβλήθηκαν για αργότερα, όταν θα ήταν πιο ξεκάθαρη η κατάσταση με τον καιρό. Στο μεταξύ όμως ο Λεκλέρ, που υπέφερε στις τελευταίες θέσεις με την τραυματισμένη Ferrari, πήρε εντολή να επιστρέψει στο γκαράζ και να εγκαταλείψει τον αγώνα.

Ο πρώτος που έκανε κίνηση ήταν ο Κάρλος Σάινθ με την άλλη Ferrari, ο οποίος μπήκε για να βάλει φρέσκα ελαστικά και έπεσε στην 11η θέση. Τον ακολούθησε λίγο αργότερο ο Λάντο Νόρις, ο οποίος το έβρισκε δύσκολο να περάσει τον Τσουνόντα ενώ μετά τον Βρετανό μπήκε στα pit και ο Άλμπον, για το μοναδικό του pit stop σε αυτόν τον αγώνα.

Σαν να δόθηκε το σύνθημα, άρχισαν να μπαίνουν για αλλαγή ελαστικών και οι πρωτοπόροι. Ο Πέρεζ ήταν αυτός που το έκανε νωρίτερα, με τον Αλόνσο, περιέργως, να μην τον ακολουθεί στον επόμενο γύρο και να μένει στην πίστα, όπως έκανε και ο πρωτοπόρος Μαξ Φερστάπεν.

Αφού η βροχή δεν ερχόταν, στην Aston Martin κάλεσαν τον Αλόνσο για αλλαγή ελαστικών. Το pit stop όμως ήταν πολύ αργό, και ο όταν ο Ισπανός επέστρεψε στην πίστα βρέθηκε στην 5η θέση, πίσω από τον Σάινθ και τον Τσουνόντα. Ο Αλόνσο πέρασε εύκολα και γρήγορα τον Ιάπωνα και ξεκίνησε να κυνηγά τον Σάινθ για να διεκδικήσει την 3η θέση.

Ο πιο άνετος από όλους ήταν φυσικά ο Μαξ Φερστάπεν, ο οποίος μπήκε για αλλαγή ελαστικών από την πρώτη θέση και στην ίδια ακριβώς βρέθηκε όταν επέστρεψε στην πίστα, αρκετά δευτερόλεπτα μπροστά από τον Πέρεζ. Ο Μεξικανός δεν είχε πλέον το άγχος του Αλόνσο πίσω του και έκανε έναν ήσυχο αγώνα στη 2η θέση.

Για την 3η θέση όμως και το τρίτο σκαλί του βάθρου δόθηκε μάχη, αν και σύντομη. Μετά το pit stop του και με τα φρέσκα ελαστικά ο Αλόνσο ήταν πάρα πολύ γρήγορος και αμέσως έφτασε πίσω από τον Σάινθ. Με μια πολύ ωραία όσο και επιθετική κίνηση στο τέλος της ευθείας ο οδηγός της Aston Martin πέρασε τον συμπατριώτη του και ανέβηκε στην 3η θέση.

Πίσω από τον Σάινθ, στην 5η θέση, ακολουθούσε ο Πιέρ Γκασλί, ο οποίος παρά την ποινή των 5 δευτερολέπτων είχε κολλήσει πίσω από τον Σάινθ. Ο Άλμπον συνέχιζε να εντυπωσιάζει ανεβαίνοντας στην 6η θέση, προσπερνώντας τον Ράσελ. Ο νεαρός βρετανός της Mercedes είχε βρεθεί ψηλά καθώς στο πρώτο του pit stop είχε βάλει σκληρά ελαστικά και δεν ξανασταμάτησε για αλλαγή. Οι Οκόν, Χάμιλτον και Νόρις έκλειναν τη 10άδα. Ο Χάμιλτον ωστόσο ήταν ο ταχύτερος του γκρουπ και πέρασε διαδοχικά τους Οκόν και Ράσελ για να ανέβει στην 7η θέση.

Η βροχή που όλοι περίμεναν ήρθε και άρχισε να πέφτει πολύ δυνατά 12 γύρους πριν από το τέλος του αγώνα. Οι οδηγοί όρμηξαν στα pit για να βάλουν ενδιάμεσα ελαστικά, με τον Πέρεζ να κάνει και πάλι την αρχή για τους πρωτοπόρους. Στη συνέχεια ακολούθησαν και οι υπόλοιποι, με τη σειρά των τριών πρώτων να μην αλλάζει.

Η βροχή όμως δυνάμωνε ολοένα και o Πέρεζ είχε μια έξοδο, που τον έριξε στην 3η θέση και έφερε τον Αλόνσο στη 2η. Και όταν η ένταση της βροχής άρχισε να θυμίζει κατακλυσμό, οι αγωνοδίκες διέκοψαν τον αγώνα βγάζοντας την κόκκινη σημαία. Ο Ζου ωστόσο είχε βγει εκτός πίστας και η Alfa Romeo του «καρφώθηκε» στις μπαριέρες, με τον Κινέζο να εγκαταλείπει.

Μετά από ένα διάστημα αβεβαιότητας, οι αγωνοδίκες ανακοίνωσαν ότι ο αγώνας θα ξαναξεκινήσει με τους οδηγούς στις θέσεις που είχαν στον προηγούμενο γύρο από εκείνον που βγήκε η κόκκινη σημαία. Αυτό σημαίνει πρώτος ο Φερστάπεν και δεύτερος ο Αλόνσο, με τον Πέρεζ στην 3η θέση, τον Γκασλί στην 4η τον Σάινθ στην 5η και τους Χάμιλτον, Νόρις, Ράσελ, Άλμπον και Πιάστρι να ακολουθούν.

Η επανεκκίνηση έγινε πίσω από το Αυτοκίνητο Ασφαλείας, το οποίο έμεινε στην πίστα για δύο γύρους. Αυτό σήμαινε ότι ο αγώνας θα κρινόταν σε ένα σπριντ πέντε γύρων.

Στην επανεκκίνηση ο Φερστάπεν έφυγε καλά και δεν κινδύνευσε άμεσα από τον Αλόνσο, ο οποίος προσπαθούσε να τον ακολουθήσει από κοντά. Ο Πέρεζ κράτησε την 3η θέση, ενώ ταυτόχρονα έμαθε ότι πήρε ποινή 5 δευτερολέπτων λόγω υπέρβασης του ορίου ταχύτητας στο pit lane.

Πιο πίσω, ο Ράσελ πέρασε τον Νόρις αλλά μια μικροεπαφή του προκάλεσε κλατάρισμα και ο Βρετανός αναγκάστηκε να αλλάξει ελαστικά και να πέσει τελευταίος. Ο Πέρεζ, γνωρίζοντας ότι πρέπει να φτιάξει διαφορά 5 δευτερολέπτων από τον Γκασλί άρχισε να επιτίθεται στον Αλόνσο, αλλά ο Ισπανός δεν του έδινε την ευκαιρία να περάσει. Ο Χάμιλτον επίσης προσπαθούσε να περάσει τον Σάινθ, επίσης χωρίς επιτυχία.

Έτσι, ο αγώνας ολοκληρώθηκε με μια τελικά εύκολη νίκη του Μαξ Φερστάπεν, που είναι η τρίτη νίκη του στη σειρά στον αγώνα της πατρίδας του. Ο Φερνάντο Αλόνσο τερμάτισε στη 2η θέση και παρότι 3ος πέρασε τη γραμμή του τερματισμού ο Σέρχιο Πέρεζ, το βάθρο πήγε στον Πιέρ Γκασλί και ο Μεξικανός έμεινε 4ος. Ακολούθησαν οι Σάινθ, Χάμιλτον, Νόρις, Άλμπον, Πιάστρι και Οκόν.

Ο επόμενος αγώνας είναι το GP Ιταλίας στη Μόντσα το προσεχές Σαββατοκύριακο (1-3 Σεπτεμβρίου).

FORMULA 1 HEINEKEN DUTCH GRAND PRIX 2023 – RACE RESULT

Circuit Zandvoort, Zandvoort

POS NO DRIVER CAR LAPS TIME/RETIRED PTS
1 1 Max Verstappen RED BULL RACING HONDA RBPT 72 2:24:04.411 25
2 14 Fernando Alonso ASTON MARTIN ARAMCO MERCEDES 72 +3.744s 19
3 10 Pierre Gasly ALPINE RENAULT 72 +7.058s 15
4 11 Sergio Perez RED BULL RACING HONDA RBPT 72 +10.068s 12
5 55 Carlos Sainz FERRARI 72 +12.541s 10
6 44 Lewis Hamilton MERCEDES 72 +13.209s 8
7 4 Lando Norris MCLAREN MERCEDES 72 +13.232s 6
8 23 Alexander Albon WILLIAMS MERCEDES 72 +15.155s 4
9 81 Oscar Piastri MCLAREN MERCEDES 72 +16.580s 2
10 31 Esteban Ocon ALPINE RENAULT 72 +18.346s 1
11 18 Lance Stroll ASTON MARTIN ARAMCO MERCEDES 72 +20.087s 0
12 27 Nico Hulkenberg HAAS FERRARI 72 +20.840s 0
13 40 Liam Lawson ALPHATAURI HONDA RBPT 72 +26.147s 0
14 20 Kevin Magnussen HAAS FERRARI 72 +26.410s 0
15 77 Valtteri Bottas ALFA ROMEO FERRARI 72 +27.388s 0
16 22 Yuki Tsunoda ALPHATAURI HONDA RBPT 72 +29.893s 0
17 63 George Russell MERCEDES 72 +55.754s 0
NC 24 Zhou Guanyu ALFA ROMEO FERRARI 62 DNF 0
NC 16 Charles Leclerc FERRARI 41 DNF 0
NC 2 Logan Sargeant WILLIAMS MERCEDES 14 DNF 0

2023 Driver Standings

POS DRIVER NATIONALITY CAR PTS
1 Max Verstappen NED RED BULL RACING HONDA RBPT 339
2 Sergio Perez MEX RED BULL RACING HONDA RBPT 201
3 Fernando Alonso ESP ASTON MARTIN ARAMCO MERCEDES 168
4 Lewis Hamilton GBR MERCEDES 156
5 Carlos Sainz ESP FERRARI 102
6 Charles Leclerc MON FERRARI 99
7 George Russell GBR MERCEDES 99
8 Lando Norris GBR MCLAREN MERCEDES 75
9 Lance Stroll CAN ASTON MARTIN ARAMCO MERCEDES 47
10 Pierre Gasly FRA ALPINE RENAULT 37
11 Oscar Piastri AUS MCLAREN MERCEDES 36
12 Esteban Ocon FRA ALPINE RENAULT 36
13 Alexander Albon THA WILLIAMS MERCEDES 15
14 Nico Hulkenberg GER HAAS FERRARI 9
15 Valtteri Bottas FIN ALFA ROMEO FERRARI 5
16 Zhou Guanyu CHN ALFA ROMEO FERRARI 4
17 Yuki Tsunoda JPN ALPHATAURI HONDA RBPT 3
18 Kevin Magnussen DEN HAAS FERRARI 2
19 Logan Sargeant USA WILLIAMS MERCEDES 0
20 Nyck De Vries NED ALPHATAURI HONDA RBPT 0
21 Daniel Ricciardo AUS ALPHATAURI HONDA RBPT 0
22 Liam Lawson NZL ALPHATAURI HONDA RBPT 0

2023 Constructor Standings

POS TEAM PTS
1 RED BULL RACING HONDA RBPT 540
2 MERCEDES 255
3 ASTON MARTIN ARAMCO MERCEDES 215
4 FERRARI 201
5 MCLAREN MERCEDES 111
6 ALPINE RENAULT 73
7 WILLIAMS MERCEDES 15
8 HAAS FERRARI 11
9 ALFA ROMEO FERRARI 9
10 ALPHATAURI HONDA RBPT 3

Πηγή: Gazzetta