Επιλογή Σελίδας

Του Γιώργου Αδαμόπουλου

Ένας πατέρας με μόλις 700 δολάρια στην τσέπη και την επτάχρονη κόρη του στο ένα χέρι, χαιρετά τη σύζυγό του από το πλοίο, στο λιμάνι του Σότσι της Ρωσίας.

Είναι άνοιξη του 1994, σε μία σκηνή, θαρρεί κανείς «βγαλμένη» από μελαγχολική κινηματογραφική ταινία. Η μητέρα μένει πίσω και δακρύζει.

Το κοριτσάκι έχει ήδη συναίσθηση του μεγάλου ονείρου, του μεγάλου στόχου, και στέκει στο πλάι του μπαμπά δίχως έκφραση ή γκριμάτσα στο πρόσωπό του.

Ο Γιούρι Σαραπόφ και η μικρή Μαρία, χωρίς να γνωρίζουν ούτε μία λέξη στα αγγλικά, ταξιδεύουν για τη Φλόριντα.

Τα μυαλά τους δεν είναι a priori «φουσκωμένα», παρά τις διθυραμβικές προτροπές.

Ο Αλεκσάντρ Καφέλνικοφ, φίλος του Γιούρι και πατέρας του δις κατόχου Γκραν Σλαμ τίτλων στο τένις, Γεβγκένι, έχει χαρίσει το 1991 στην Μαρία την πρώτη ρακέτα της.

Εκείνη αρχίζει να προπονείται με τον μπαμπά της στο πάρκο του Σότσι, όπου η οικογένεια μετακόμισε το 1989 από την πόλη Νιάγκαν, στη δυτική Σιβηρία, στην οποία γεννήθηκε στις 19 Απριλίου 1987 η Μαρία Σαραπόβα.

Σε ηλικία έξι ετών, μετά τα πρώτα μαθήματα με τον κόουτς Γιούρι Γιούτκιν, ταξιδεύει στη Μόσχα και συμμετέχει σε ένα καμπ της φημισμένης τενίστριας Μαρτίνα Ναβρατίλοβα.

Εκείνη διαπιστώνει το ταλέντο της Μαρία και προτείνει στον πατέρα της την ακαδημία του Νικ Μπολετιέρι στο Μπράντεντον του Μαϊάμι. Σχολή που ανέδειξε τους Αντρέ Αγκάσι, Μόνικα Σέλες και Άνα Κουρνικόβα.

Περίπου 26 χρόνια αργότερα, χρόνια ένδοξης και αμφιλεγόμενης ιστορίας, σκαμπανεβασμάτων στο κορτ και «γαρνιτούρα» λίγη από χολιγουντιανή λάμψη, το τέλος του αγωνιστικού «σεναρίου» έμοιαζε με θεατρικό έργο χωρίς πολλούς θεατές στον εξώστη…

Το ταξίδι του Γιούρι και της Μαρία, μέχρι να λυθεί το πρόβλημα με τη βίζα της Γελένα και να βρεθεί μαζί τους στις Η.Π.Α. δύο χρόνια μετά, έμοιαζε το ίδιο μοναχικό με το φινάλε της καριέρας της Ρωσίδας τενίστριας.

Στις 26 Φεβρουαρίου 2020, πριν καν κλείσει τα 33 της, η Σαραπόβα ανακοίνωσε την αποχώρησή της από την ενεργό δράση με ένα κείμενο γραμμένο σε πρώτο πρόσωπο, στα περιοδικά Vogue και Vanity Fair.

Μία απόφαση με «περιτύλιγμα» ταιριαστό για το «λαμπερό» προφίλ της, αλλά όχι για το παλμαρέ της.

Κοινός παρονομαστής της πρώτης και της τελευταίας εικόνας το… κορμί της και οι περισπασμοί του.

Στο «αντίο μου στο τένις, στο οποίο έδωσα τη ζωή μου και αυτό μου έδωσε ζωή», η πρώτη Ρωσίδα που έφτασε ως το Νο1 της παγκόσμιας κατάταξης εξήγησε πως «το σώμα μου (σ.σ.: λόγω των συνεχών τραυματισμών στον ώμο) έγινε περισπασμός».

Σχεδόν κάτι αντίστοιχο με την επαγγελματική αφετηρία της στα 16 χρόνια της, Όπεν Αυστραλίας και το Ρολάν Γκαρός του 2003.

Στο ντεμπούτο της δεν πανηγύρισε κάποια νίκη σε κανένα από τα δύο τουρνουά, ωστόσο ο Τύπος είχε ήδη ξετρελαθεί με το αμήχανο χαμόγελο της «ντροπαλής “Masha”» και τα 188 εκατοστά του κορμιού της.

Ο χαρακτηρισμός «νέα Κουρνικόβα» που της έδωσαν, ωστόσο, την ενοχλούσε.

Όχι τόσο γιατί η συμπατριώτισσά της έφτασε μονάχα ως τον ημιτελικό του Ουίμπλεντον το 1997 και έκτοτε έμεινε περισσότερο διάσημη για τη σχέση της και στη συνέχεια τα τρία παιδιά που απέκτησε με τον τραγουδιστή Ενρίκε Ιγκλέσιας.

Αλλά γιατί πίστευε (και απέδειξε) ότι είναι κάτι πολύ παραπάνω από «μία όμορφη κοπέλα».

Οι πέντε τίτλοι Γκραν Σλαμ -ο πρώτος σε νεαρή ηλικία, στα 17 της, το 2004, νικώντας στον τελικό του Ουίμπλεντον την Σερένα Ουίλιαμς- το επιβεβαίωσαν. Οι συνολικά 36 τίτλοι WTA, οι πέντε φορές ανάδειξή της σε Νο1 στην παγκόσμια κατάταξη (για συνολικά 21 εβδομάδες) τής εξασφαλίζουν μία θέση στην διαχρονική ελίτ του τένις.

Άλλωστε, από τη λεγόμενη Open-Era του αθλήματος, από το 1968 κι έπειτα, μόνο 12 γυναίκες έχουν κατακτήσει πέντε τουρνουά Γκραν Σλαμ και μόλις μισή ντουζίνα έχουν και το Career Slam, με τίτλο και στα τέσσερα (Όπεν Αμερικης και Αυστραλίας, Ρολάν Γκαρός και Ουίμπλεντον)!

Η ιστοσελίδα Yahoo!Sports, πάντως, αν και αναγνώρισε τα επιτεύγματά της, διατηρεί την απορία για την «περίπλοκη κληρονομιά της».

Εξηγώντας πως «η περιρρέουσα σιωπή στην αποχώρησή της ομολογεί το ερώτημα πολλών για το αν πέτυχε χάρη στο ταλέντο ή στην εμφάνισή της»…

Παράλληλα με το τένις, ίδρυσε τη «Sugarpova», μία εταιρία με καραμέλες την οποία δημιούργησε με 500.000 δολάρια από δικά της έσοδα και δίχως υποστηρικτές, καθώς και μία εταιρία αντηλιακών.

Ενώ όταν το 2010 υπέγραψε οκταετές συμβόλαιο με τη Nike, αντί 70 εκατομμυρίων δολαρίων, είχε την άδεια να σχεδιάζει η ίδια τα ρούχα και τα παπούτσια της, έχοντας ως χορηγούς και κολοσσούς όπως οι Porsche, Tag Heuer, Land Rover και Samsung.

Η θρυλική παίκτρια τένις, Μπίλι Τζιν Κινγκ, σχολίασε, μάλλον ειρωνικά, μετά την ανακοίνωση της αποχώρησης της Σαραπόβα ότι «η εμπορική επιτυχία της ήταν τόσο εντυπωσιακή όσο η καριέρα της στα κορτ».

Κανένας δεν κατάλαβε, από τις αντιδράσεις συναθλητών της ή παλαίμαχων παικτών αν «θα λείψει από το άθλημα;».

Η Nike, ωστόσο, η οποία δεν την εγκατέλειψε όταν η Ρωσίδα αποκάλυψε μόνη της το 2016 ότι έχει κάνει χρήση απαγορευμένης ουσίας (με ένα τεράστιο «αλλά», στην ομολογία της), κυκλοφόρησε μετά το φινάλε της καριέρας μίας διαφημιστική καμπάνια για χάρη της.

Μία ασπρόμαυρη φωτογραφία-πορτρέτο της «Masha», η οποία κοιτά ανέκφραστη τον φακό και πάνω στην εικόνα υπάρχει ένα κείμενο που ανέφερε:

«Ήθελαν να χαμογελάς περισσότερο. Ήθελαν να είσαι περισσότερο ευγενική. Ήθελαν να ουρλιάζεις λιγότερο. Να είσαι λιγότερο επιθετική όταν νικούσες. Ήθελαν να σε δουν να τα παρατάς όταν έκανες λάθη.

Όμως, αντί να γίνεις η παίκτρια που το τένις επιθυμούσε, έγινες η τενίστρια που το άθλημα χρειαζόταν!».

Η Μαρία Σαραπόβα δεν ήταν ποτέ διατεθειμένη να χαμηλώσει τα 105 ντεσιμπέλ από τα ουρλιαχτά της, κάθε φορά που χτυπούσε το μπαλάκι! Χαρακτηριστικό που της χάρισε το παρωνύμιο «Σειρήνα της Σιβηρίας».

Τον ίδιο «θόρυβο» προκαλούσε στους σπόνσορες, που έκαναν ουρά στα πόδια της, όπως και στο φημισμένο περιοδικό Sports Illustrated, για το περίφημο ετήσιο τεύχος φωτογράφησης με μαγιό.

Αποσύρθηκε από το Νο373 της παγκόσμιας κατάταξης, με τελευταίο τίτλο στο Ρολάν Γκαρός του 2014 και ήττα στον πρώτο γύρο του Όπεν Αυστραλίας 2020 από την Ντόνα Βέκιτς. Αποτέλεσμα που ήταν ο τρίτος σερί αποκλεισμός της στον πρώτο αγώνα τουρνουά Γκραν Σλαμ.

Όμως παραμένει η τρίτη πιο πλούσια τενίστρια από έσοδα στα κορτ, με 38,7εκατ. δολάρια, πίσω μόνο από τις αδερφές Σερένα (92,7εκατ.) και Βίνους (41,8εκατ.) Ουίλιαμς.

Ενώ το Forbes, το οποίο την είχε αναδείξει πλουσιότερη γυναίκα αθλήτρια στον κόσμο για 11 συνεχή χρόνια, έχει υπολογίσει ότι τα συνολικά κέρδη της καριέρας της, συμπεριλαμβανομένων και των χορηγών, ξεπερνούν τα 325 εκατομμύρια δολάρια!

Όταν το 1994 έφτασε στη Φλόριντα, ο πατέρας της είχε δανειστεί εκείνα τα 700 δολάρια, για να κάνουν το ταξίδι.

Ο Γιούρι Σαράποφ είχε την έγνοια της κόρης πριν καν εκείνη γεννηθεί. Αφού ενώ αρχικά ζούσε με τη σύζυγό του στην πόλη Γκόμελ, το 1986 μετακόμισαν στο Σότσι, ώστε να μην κινδυνεύει η εγκυμοσύνη της Γελένα από το πυρηνικό ατύχημα του Τσέρνομπιλ…

Στις Η.Π.Α. ο Γιούρι υπέμεινε δεκάδες εργασίες με χαμηλό εισόδημα, ώστε να χρηματοδοτεί τα μαθήματα τένις της Μαρία.

Πριν γίνει δεκτή στην ακαδημία του Μπολετιέρι, προπονούνταν με τον Ρικ Μάτσι, καθώς δεν είχε πρόταση για πλήρη υποτροφία από την IMG.

Όταν το ταλέντο της φάνηκε αρκετό για τον Μπολετιέρι, στα εννιά της, η ακαδημία την δέχθηκε, προσφέροντας δωρεάν όλη τη φοίτηση που κόστιζε 35.000 ετησίως. Σε ηλικία 11 ετών η Σαραπόβα είχε ήδη υπογράψει συμβόλαιο με τη Nike και στην επόμενη δεκαετία είχε κατακτήσει τρία τουρνουά Γκραν Σλαμ.

Ο Νικ Μπολετιέρι, μιλώντας προ ετών στο CNN είχε αποκαλύψει πως «η ψυχική σκληράδα της ήταν αυτό που κέντριζε την προσοχή των ειδικών.

»Το μυαλό της ήταν απίστευτο! Στη σκέψη της δεν υπήρχε από μικρό παιδί το ενδεχόμενο της αποτυχίας».

Το τσαγανό της υπερκαλύφθηκε συχνά από την ομορφιά της, ωστόσο τη βοήθησε και αυτό να μετατραπεί από εκείνο το άχαρο παιδί από τη δυτική Σιβηρία σε μία σταρ παγκόσμιας εμβέλειας.

Κάθε αστέρας, σε κάθε τομέα, «απαιτείται» να έχει απέναντί του έναν μεγάλο αντίπαλο.

Για την Μαρία Σαραπόβα, αυτή η βεντέτα είχε το όνομα της Σερένα Ουίλιαμς, ώστε και αν στα στατιστικά ούτε καν υπονοούν σημαντική αντιπαλότητα εντός κορτ.

Από τις 22 αναμετρήσεις τους στα κορτ, η Ρωσίδα νίκησε σε μόλις δύο, μαζί με μία τρίτη νίκη στα χαρτιά, όταν το 2018 η Αμερικανίδα είχε αποχωρήσει λόγω τραυματισμού και δεν συνάντησε ποτέ τη «Masha» στον τέταρτο γύρο του Ρολάν Γκαρός.

Η Σαραπόβα υπέταξε την Ουίλιαμς στον τελικό του Ουίμπλεντον το 2004 και στον τελικό του JP Morgan Chase Open, την ίδια χρονιά, και έκτοτε μέτρησε 19 διαδοχικές ήττες…

Μετά τον τελικό στο Λονδίνο, η Ουλίαμς έκανε αυτοκριτική λέγοντας ότι «δεν ήμουν ο εαυτός μου στο γήπεδο». Η αντίπαλός της αποκρίθηκε με κάτι σαν «συνήθισέ το!», αλλά…

Η Σερένα ήταν το μοναδικό κομμάτι του «παζλ» της Ρωσίδας που χαλούσε την αρμονία και την τελειότητα της καριέρας της.

Στον τελικό της Μελβούρνης, το 2005, η Σαράποβα είχε στα χέρια της τρία match points για το τρόπαιο, όμως ηττήθηκε. Οι ειδικοί αναφέρουν ότι αυτό ήταν το οριστικό turning point της αγωνιστικής κόντρας τους.

Στα επόμενα 18 ματς που ακολούθησαν, η Ρωσίδα κέρδισε μόνο τρία σετ, χάνοντας μάλιστα 11 σετ με 6-1 γκέιμς και άλλα δύο με 6-0!

Η Σερένα επικράτησε 6-0, 6-1 και στον τελικό των Ολυμπιακών Αγώνων του Λονδίνου, το 2012, ενώ στο τελευταίο μεταξύ τους παιχνίδι, στον δεύτερο γύρο του Αμερικανικού Όπεν, το 2019, η Ουίλιαμς προκρίθηκε με 6-1, 6-1.

Ο τελικός του Ουίμπλεντον, το 2004, στον οποίο η Σαραπόβα νίκησε, έγινε το σημείο αναφοράς της με την Σερένα.

Η Ρωσίδα έγραψε στην αυτοβιογραφία της ότι «στα αποδυτήρια, μετά τον αγώνα, η Ουίλιαμς έκλαιγε με λυγμούς και κατέρρευσε.

»Ο κόσμος αναρωτιέται γιατί είχα τόσο μεγάλο πρόβλημα εναντίον της. Ίσως ήταν η δύναμή της, τα μυώδη χέρια της, το δυνατό σερβίς και η αυτοπεποίθησή της.

»Όλα αυτά είναι πραγματικότητα. Όμως, για μένα, η αλήθεια κρύβεται σε εκείνα τα αποδυτήρια, το 2004, όπου εγώ άλλαζα δίπλα στο τρόπαιο και η ίδια έκλαιγε…

»Νομίζω ότι η Σερένα με μίσησε γιατί ήμουν το κοκαλιάρικο παιδί που την νίκησε κόντρα σε όλα τα προγνωστικά».

Σύμφωνα με άλλες αναφορές, ανάμεσα στους λυγμούς της, η Ουίλιαμς φέρεται να φώναξε ότι «δεν θα χάσω ποτέ ξανά από αυτή τη μικρή σκύλα!».

Το 2013, το περιοδικό «Rolling Stone» αποκάλυψε μία τηλεφωνική συνομιλία των αδερφών Ουίλιαμς, στην οποία η Σερένα λέει στη Βίνους ότι «αν η Σαράποβα θέλει να συναντά τον τύπο με τη μαύρη καρδιά, ας δοκιμάσει»…

Ο «τύπος με τη μαύρη καρδιά» ήταν ο Βούλγαρος τενίστας Γκριγκόρ Ντιμιτρόφ και η Σερένα χρειάστηκε να απολογηθεί στην Σαράποβα.

Η Ρωσίδα χαμογέλασε αμήχανα, έκανε ότι δεν την πείραξε όμως σε επόμενη συνέντευξή της, δήλωσε ότι «αν αρχίσουμε να μιλάμε προσωπικά, μπορούμε να πούμε και για σχέσεις με παντρεμένους άνδρες». «Φωτογραφίζοντας» ειδύλλιο της Σερένα με τον προπονητή της και μετέπειτα κόουτς και του Στέφανου Τσιτσιπά, Πάτρικ Μουράτογλου.

Από τότε η Σαράποβα δεν δίσταζε να δημοσιοποιεί μέρος των προσωπικών της. Αν και πριν από τον χωρισμό με τον Ντιμιτρόφ είχε ανακοινώσει επισήμως ότι είχε διαλύσει τον αρραβώνα της με τον Σλοβένο γκαρντ του ΝΒΑ και πρωταθλητή με τους Λέικερς, Σάσα Βούγιατσιτς.

Η προσωπική ζωή της, σύμφωνα με το περιβάλλον της, δεν αποτέλεσε ποτέ προτεραιότητα. Από το 2007 το πρόβλημά της ήταν οι συχνοί τραυματισμοί και η χωμάτινη επιφάνεια.

Παρά το γεγονός ότι κατέκτησε δις το γαλλικό Όπεν, μοναδικό που παίζεται σε χώμα, το 2007 είχε χαρακτηρίσει τον εαυτό της «cow on ice».

Σε πιστή μετάφραση αυτό σημαίνει… «αγελάδα στον πάγο». Αλλά, όπως είχε αναφέρει και η ίδια, πρόκειται και για μία σουηδική έκφραση που αποτυπώνει μία κατάσταση στην οποία ηρεμείς και αξιολογείς μία δύσκολη κατάσταση, αν και αυτή δείχνει χειρότερη από ό,τι είναι.

Η κατάσταση για την καριέρα της, πάντως, έδειξε μη αναστρέψιμη το 2016.

Τον Μάρτιο εκείνης της χρονιάς, η Σαραπόβα αποκάλυψε σε συνέντευξη Τύπου ότι κατά τη διάρκεια του Όπεν της Αυστραλίας βρέθηκε θετική στην ουσία meldonium, σε έλεγχο ντόπινγκ…

Η Γαλλίδα συγγραφέας, Σιμόν ντε Μποβουάρ, είχε γράψει πως «όλα τα είδωλα δημιουργούνται από τον άνθρωπο και όσο τρομακτικό κι αν ακούγεται, είναι υπαγόμενα σε αυτόν, ώστε να έχει την δύναμη να τα καταστρέφει…».

Η Σαράποβα αποφάσισε να ομολογήσει τη μισή ενοχή της, ζητώντας από τις αρχές κατανόηση για μία προσωπική αμέλειά της.

Γνώριζε από την πρώτη κιόλας μέρα το -οικονομικό, ψυχολογικό και ίσως αγωνιστικό- κόστος της αποκάλυψης της, όμως ο Τύπος δεν είχε πειστεί ότι μιλά ειλικρινά ή πονηρά.

Η Ρωσίδα εξηγήσει ότι χρησιμοποιούσε την ουσία σε ένα φάρμακο που λάμβανε εδώ και δέκα χρόνια και η οποία δεν συμπεριλαμβανόταν στην λίστα των «αμαρτωλών», μέχρι την 1η Ιανουαρίου 2016.

Το θέμα της πιθανής αφέλειας έχει να κάνει στο γεγονός πως παραδέχθηκε μεν ότι έλαβε ειδοποίηση από την παγκόσμια ομοσπονδία τένις στις 22 Δεκεμβρίου, όμως… δεν μπήκε στον κόπο να διαβάσει το ηλεκτρονικό μήνυμα!

Κάποιοι χορηγοί άρχισαν να την εγκαταλείπουν, ώστε να μην συνδέσουν το όνομά τους με σκάνδαλο ντόπινγκ, προκαλώντας προβλεπόμενη απώλεια περίπου 60 εκατομμυρίων για την διάσημη τενίστρια.

Παράλληλα, στις 14/3/16, ενημερώθηκε πως ο Οργανισμός Ηνωμένων Εθνών τής αφαίρεσε προσωρινά τον τίτλο της Πρέσβειρας Καλής Θέλησης. Με τον εκπρόσωπο του Ο.Η.Ε. να επισημαίνει πως «δεν θα συμμετέχει σε κανένα πρόγραμμα, ωσότου ολοκληρωθεί η έρευνα».

Απειλήθηκε άμεσα με τετραετή αποκλεισμό, αλλά πρόεδρος της ρωσικής ομοσπονδίας τένις, Σαμίλ Ταρπίστσεφ, τόνισε ότι «ίσως προλάβει να αγωνιστεί στους Ολυμπιακούς του Ρίο»… Κάτι τέτοιο θα γινόταν αν τιμωρούνταν με πέντε μηνών εκτός αγώνων, ζητώντας να της αναγνωριστεί η λεγόμενη «TUE», η «εξαίρεση θεραπευτικής χρήσης».

Η απολογία της Σαραπόβα δεν έπεισε τις αρχές, κυρίως διότι στον ισχυρισμό της ότι λαμβάνει την ουσία από το 2006, η λετονική εταιρία Grindeks, που παρασκευάζει το αντι-ισχαιμικό φάρμακο, επισήμανε ότι «η χρήση του προβλέπεται για τέσσερις ως έξι εβδομάδες»…

Ωστόσο, η ίδια εταιρία τόνισε πως η δράση του φαρμάκου γίνεται σε κυτταρικό επίπεδο και η ουσία όχι μόνο δεν βελτιώνει τις επιδόσεις των αθλητών, αλλά θα μπορούσε να επιφέρει και αντίθετα αποτελέσματα. Καθώς επιβραδύνει τον τρόπο με τον οποίο το σώμα αποσυνθέτει τα λιπαρά οξέα για την παραγωγή ενέργειας.

Η WADA, ωστόσο, αποφάσισε να απαγορεύσει το meldonium την 1/1/16, ενημερώνοντας παράλληλα ότι δεν είχε εγκριθεί ποτέ από την Επιτροπή Φαρμάκων των Η.Π.Α..

Η ουσία περιέχεται σε αντί-ισχαιμικό φάρμακο, για θεραπεία ασθενών με καρδιακή ανεπάρκεια. Αποκαλείται «μεταβολικός διαμορφωτής» (σαν την ινσουλίνη) και ενισχύει τον καρδιακό μυ.

Αναφέροντας πως στους αθλητές βοηθά στην κυκλοφορία του αίματος, στην αύξηση της αντοχής και την επιτάχυνση της αποκατάστασή τους από επίπονους αγώνες ή προπονήσεις.

Η ίδια η WADA, όμως, στις 12/4/16 , πρόσφερε πιθανή «σανίδα σωτηρίας» στους περισσότερους από 100 αθλητές (οι 40 Ρώσοι) που εντοπίστηκαν την ίδια περίοδο να έχουν κάνει χρήση meldonium, στο πρώτο τρίμηνο του 2016.

Με ανακοίνωσή της, η παγκόσμια υπηρεσία αντί-ντόπινγκ παραδέχθηκε ότι παραμένει ασαφής ο χρόνος της νεφρικής απέκκρισης του φαρμάκου από τον οργανισμό και τα προκαταρκτικά αποτελέσματα μελετών έδειξαν ότι η ουσία μπορεί να παραμείνει ανιχνεύσιμη για αρκετούς μήνες μετά τη χρήση…

Η WADA πρόσφερε μία είδους «αμνηστία» στους αθλητές και επισήμανε πως προσωρινά θα γινόταν αποδεκτή ποσότητα μικρότερη του ενός χιλιοστόγραμμου, σε ελέγχους πριν από την 1/3/16.

Ο υπουργός αθλητισμού της Ρωσίας, Βίταλι Μούτκο, χαιρέτησε την ανακοίνωση, λέγοντας πως «καταδεικνύει επιθυμία για κατανόηση της κατάστασης και όχι τήρηση της κατά γράμμα, αλλά αμφιλεγόμενης, διαδικασίας».

Μονάχα που όταν έγινε γνωστή η (αρχική) ποινή αποκλεισμού δύο ετών της Σαραπόβα, ο Μούτκο σχολίασε ότι η «Masha» έπεσε θύμα των πολιτικών διαφωνιών μεταξύ Ρωσίας και Η.Π.Α..

Μάλιστα, Ρώσοι πολιτικοί δεν δίσταζαν να προχωρούν σε δημόσιες αναρτήσεις φωτογραφιών της Σαραπόβα δίπλα στην γυμνασμένη Σερένα Ουίλιαμς, με σχόλια όπως «μαντέψτε ποια από τις δύο θεωρείται ντοπαρισμένη»…

Η ίδια η Ουίλιαμς, πάντως, είχε συγχαρεί την μεγάλη αντίπαλό της για «το θάρρος και την ειλικρίνεια που επέδειξε στη δημόσια παραδοχή της».

Η έφεση της Ρωσίδας στο Ανώτατο Διαιτητικό Όργανο Επίλυσης Αθλητικών Διαφορών απλώς μείωσε την ποινή στους 15 μήνες, αφού το CAS διαπίστωσε ότι «δεν προκύπτει από πουθενά ότι η Μαρία Σαράποβα είναι σκοπίμως ντοπαρισμένη».

Η «ταμπέλα» «ντοπαρισμένη» που αιωρούνταν πάνω από κάθε εμφάνιση της Σαραπόβα, ακόμη και το διάστημα της τιμωρίας της και κατα την επιστροφή στα κορτ το 2017, οδήγησε σε έλλειψη σεβασμού.

Η Αμερικανίδα Τζένιφερ Καπριάτι, κάτοχος τριών τίτλων Γκραν Σλαμ (δις Όπεν Αυστραλίας και ενός Ρολάν Γκαρός), δήλωσε ότι «εγώ αναγκάστηκα να αποχωρήσω το 2004, πριν καν τα 30 μου, γιατί δεν έκλεψα ποτέ και δεν πήρα αναβολικά».

Ζητώντας, μάλιστα, να αφαιρεθούν και οι 36 τίτλοι της Σαραπόβα…

Η Πέτρα Κβίτοβα, όμως, στάθηκε στο πλευρό της Ρωσίδας όταν η δεύτερη επιχείρησε να επιστρέψει στα γήπεδα το 2017, χαρακτηρίζοντάς την «μεγάλη πρωταθλήτρια!».

Η Κβίτοβα, η οποία γνώριζε από comebacks, καθώς γύρισε στην ενεργό δράση έπειτα από επίθεση που δέχθηκε με μαχαίρι από ληστή στο σπίτι της (και νίκησε την Σαραπόβα στον τελικό του Ουίμπλεντον του 2011), πρόσθεσε πως «ξέρω το συναίσθημα της απόρριψης και της αμφιβολίας, όταν είσαι εκτός κορτ.

»Ξέρω, επίσης, ότι είναι δύσκολο να επιστρέψει η ίδια Μαρία, λόγω αποχής και τραυματισμών, αλλά θα λέω πάντα ότι ήταν χαρά και τιμή να μοιράζομαι μαζί της το γήπεδο».

Η Μέριλιν Μονρό δήλωσε κάποτε σαρκαστικά πως «συχνά κάθομαι σιωπηλή στα πάρτι και βλέπω τα είδωλά μου να μετατρέπονται σε “μικρούς” και βαρετούς ανθρώπους»…

Από την πρώτη ημέρα που οι κάμερες «σημάδεψαν» εκείνο το ψηλόλιγνο κορίτσι από τη Νιάγκαν της Σιβηρίας, μόλις στα 16 του, ήταν λογικό ότι θα το λατρέψουν.

Εκείνη, όμως, δεν επρόκειτο να αρκεστεί στο ίματζ της. Το παρατσούκλι «νέα Κουρνίκοβα» το θεωρούσε περισσότερο προσβολή παρά φιλοφρόνηση.

Πολλές φορές, όταν όλα τα μάτια ήταν πάνω της, εκείνη έστρεψε αλλού το βλέμμα της, ψάχνοντας τη σιωπή μέσα στη φασαρία. Η αποχώρησή της, πάντως, δεν έκανε τόσο «κρότο» όσο η παρουσία της.

Στο αποχαιρετιστήριο κείμενό της, απόρησε «πώς να αφήσεις πίσω τη μοναδική ζωή που έχεις γνωρίσει; Πώς να φύγεις από τα κορτ που έκανες προπόνηση από τότε που ήσουν μικρό κοριτσάκι; Το σπορ που αγαπάς, που σου έφερε δάκρυα και απίστευτες χαρές; Ένα σπορ στο οποίο βρήκες μία οικογένεια, μαζί με τους θαυμαστές που σε ακολουθούν περισσότερα από 28 χρόνια;».

Καταλήγοντας, και ξεκαθαρίζοντας, ότι «το τένις υπήρξε το “βουνό” μου. Μου έδειξε τον κόσμο, μου έδειξε από τι είμαι φτιαγμένη. Μέσω αυτού τέσταρα τον εαυτό μου και μετρούσα το πώς μεγάλωνα.

»Επομένως, ό,τι κι αν είναι αυτό που θα διαλέξω για το επόμενο κεφάλαιό μου, για το επόμενο βουνό μου, ακόμη θα σπρώχνω. Ακόμη θα σκαρφαλώνω. Ακόμη θα μεγαλώνω»…

Και, ίσως και με soundtrack στα αυτιά της τον Φρανκ Σινάτρα, αδιαφορώντας για τον τρόπο που την κοιτάζουν, θα πορευτεί -πάλι- με το δικό της «my way».

Πηγή: Athletes’ Stories

Pin It on Pinterest

Shares
Share This