Της Νίκης Μπάκουλη
Το θέμα της Ferrari και όσων πηγαίνουν τελείως λάθος (και) φέτος στη Formula 1 έχει αναπτυχθεί εκτενώς. Η ανταπόκριση του κοινού ήταν παροιμιώδης. Και για αυτό έκρινα ως απαραίτητο να σου μεταφέρω τι είχε να πει το αφεντικό της εταιρίας (και πολλών άλλων κολοσσών του πλανήτη, με κέρδη δισεκατομμυρίων) Τζον Έλκαν, στην Gazzetta Dello Sport.
Σκέψου πως ο εν λόγω σπανίως μιλάει στα media. Παρ’ όλα αυτά, έκρινε πως μάλλον έπρεπε να τοποθετηθεί, γιατί έχει παραγίνει το κακό με διάφορα. Όπως με το γιατί είναι ακόμα στη θέση του ο Ματία Μπινότο. “Εμπιστευόμαστε απόλυτα τον αρχηγό της ομάδας μας” είπε ο άνθρωπος, ο οποίος διαχειρίζεται εταιρία που ‘βγάζει’ 160.900.000.000 δολάρια το χρόνο -και δεν είναι η μόνη για την οποία αποφασίζει, αλλά θα τα δούμε αυτά στη συνέχεια. Πάμε στο τι είχε να πει αυτός που πληρώνει.
“O Mπινότο διαθέτει τα χαρακτηριστικά και τις ικανότητες να αρχίσει ένα νέο κύκλο νικών. Μας περιμένει μεγάλος δρόμος μπροστά μας. Όταν είχαν αναλάβει ο Ζαν Τοντ την ομάδα των πέντε διαδοχικών τίτλων, το 2000, προερχόμασταν από ‘νηστεία’ που κράτησε για περισσότερα από 20 χρόνια -από το 1979. Χρειάστηκε χρόνος, από όταν ήλθε στην ομάδα μας -κάτι που έγινε το 1993-, για να βάλει τη Ferrari ξανά στο δρόμο της νίκης. Το σημαντικό είναι να δουλέψουμε εντός και εκτός πίστας, να φέρουμε συνοχή και σταθερότητα και να ‘χτίσουμε’ τη Ferrari που θέλουμε, βήμα προς βήμα“. Μετά έδωσε το τελειωτικό χτύπημα.
“Σήμερα θέτουμε τις βάσεις για να είμαστε ανταγωνιστικοί και να επιστρέψουμε στις επιτυχίες, μετά τις αλλαγές κανονισμών το 2022. Είμαι πεπεισμένος πως αυτό θα γίνει“.
Παραδέχθηκε πως η πέμπτη θέση στο πρωτάθλημα των κατασκευαστών, όπου βρίσκεται αυτήν την στιγμή η Scuderia είναι αποτέλεσμα “λαθών που έγιναν στο σχεδιασμό του αυτοκινήτου. Έχουμε σειρά δομικών αδυναμιών που υπάρχουν εδώ και χρόνια. Εν τω μεταξύ, ‘χάσαμε’ και στη δύναμη της μηχανής. Η πραγματικότητα είναι πως το αυτοκίνητο μας δεν είναι ανταγωνιστικό. Το είδαμε στις πίστες, θα το δείτε και στη συνέχεια“. Aποκάλυψε πως η εταιρία στήριξε την απόφαση που ελήφθη στο πικ της πανδημίας, να καθυστερήσει η εφαρμογή των νέων κανονισμών, έως το 2022. Παραδέχθηκε ότι αυτή η απόφαση, συν το γεγονός ότι οι ομάδες θα χρησιμοποιήσουν τα ίδια αυτοκίνητα το 2021 υποχρεώνει τη Ferrari να δει ρεαλιστικά την πραγματικότητα της και να αναγνωρίσει τις αδυναμίες “με τις οποίες ζούμε μια δεκαετία“. Πριν πεις ‘μας τα είπαν κι άλλοι όλα αυτά’ θα ήθελα να δεις ποιος είναι αυτός που μιλάει -και τι έχει κάνει στη ζωή του.
Μίλησε και για την επιλογή του Κάρλος Σάινθ, ως του οδηγού που θα πάρει τη θέση του Σεμπάστιαν Φέτελ, από του χρόνου. “Την τελευταία δεκαετία είχαμε πρωταθλητές, όπως ο Αλόνσο και ο Φέτελ. Δίχως αμφιβολία είναι πιο δύσκολο να φτιάξεις ένα νέο κύκλο και να ζητήσεις υπομονή από αυτούς που ‘χουν ήδη κερδίσει, συγκριτικά με εκείνους που ‘χουν το μέλλον μπροστά τους. Τώρα βάζουμε τις βάσεις για κάτι σημαντικό που θέλουμε να αντέξει στο χρόνο. Αυτό αποδείξαμε με το πενταετές συμβόλαιο που δώσαμε στον Λεκλέρ. Ήταν το μεγαλύτερο, στην ιστορία της Ferrari. Μαζί με τον Σάινθ θα κάνουν τo Maranello το σπίτι τους. Θα δουλέψουν στενά με τους μηχανικούς. Η νέα μηχανή θα είναι δικό τους παιδί“.
O Τζον Έλκαν είναι εγγονός του Τζιάνι Ανιέλι. Ο Τζιάνι Ανιέλι είναι ένα θέμα από μόνος του. Σύντομα θα σου πω ότι υπήρξε playboy (στις σχέσεις του ανήκει και αυτή με την Τζάκι Κένεντι), ζεν πρεμιέ, φασιονίστα, νεωτεριστής, δικηγόρος (το παρατσούκλι του αφορούσε το πτυχίο που είχε πάρει) και ο λόγος που η FIAT έγινε παγκόσμιο brand. Την εταιρία που έχει για όνομα το ακρωνύμιο των λέξεων Fabbrica Italiana di Automobili Torino την είχε ιδρύσει ο παππούς του, Tζιοβάνι Ανιέλι το 1899. Έως το 1910 είχε γίνει η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία της γείτονας. Ο Τζιοβάνι πέρασε το δημιούργημα του στο γιο του, Εντοάρντο (είχε και μια κόρη, την Ανιτσέτα), ο οποίος ήταν και πρόεδρος της Γιουβέντους, από το 1923 έως το 1935 (θεωρείται αυτός που εξέλιξε την ομάδα σε δύναμη του ιταλικού ποδοσφαίρου), όταν σκοτώθηκε σε δυστύχημα με υδροπλάνο. Ο Εντοάρντο είχε ορίσει ως κληρονόμους τους γιους του, Τζιάνι και Ουμπέρτο.
Ο Τζιάνι ήταν αυτός που αποτάθηκε στον Μουαμάρ Καντάφι, για χρηματοδότηση στην πετρελαϊκή κρίση του 1970 και εκείνος που δημιούργησε μονάδες παραγωγής στην Πολωνία και τη Ρωσία, μετά το τέλος του Ψυχρού Πολέμου. Ο ‘Ιταλός βασιλιάς χωρίς στέμμα’, nickname που είχε με το ότι έκανε τη FIAT την πιο σημαντική επιχείρηση της Ιταλίας και το γεγονός ότι η μητέρα του ήταν η Πριγκίπισσα Βιρτζίνια Μπουρμπόν ντελ Μόντε (κόρη του 4ου Βασιλιά του Σαν Φαουστίνο, της οικογένειας ευγενών από την Περούτζια), παντρεύτηκε την Μαρέλα (το πλήρες όνομα, μαζί με τον τίτλο ήταν Donna Marella Caracciolo di Castagneto), σχεδιάστρια υφασμάτων και μισή Αμερικανίδα. Μαζί απέκτησαν ένα γιο.
Ο Εντοάρντο, γιος του Τζιάνι Ανιέλι, γεννήθηκε στη Νέα Υόρκη. Από όταν ήταν μωρό, ο πατέρας του του μάθαινε τη δουλειά. Εκείνος ήθελε να ασχοληθεί με άλλα (τις θρησκείες και το μυστικισμό). Κάποια στιγμή ασπάστηκε το Ισλάμ. Αυτός ήταν ο λόγος που ο πατέρας του αρνήθηκε να του δώσει τη FIAT. Αρκέστηκε στο να του δώσει τη Γιουβέντους. Ο Εντοάρντο (ο δεύτερος) αυτοκτόνησε στις 15/11 του 2000. Είχε αποκτήσει ένα γιο εκτός γάμου, τον οποίον δεν αναγνώρισε ποτέ ο πατήρ φαμίλιας.
Ο Τζιάνι αναγνώρισε τα παιδιά της κόρης του, Κοντέσας Μαργκαρίτα Ανιέλι ντε Πάλεν, από τον πρώτο γάμο, με ένα δημοσιογράφο από τη Νέα Υόρκη (Άλεν Έλκαν), που είχε και εβραϊκές ρίζες. Δηλαδή τους Τζον, Λάπο και Τζινέβρα Έλκαν. Ο Τζιάνι πέθανε στις 24/1 του 2003, από καρκίνο στον προστάτη. Ήταν 81. Είχε αποχωρήσει από τη FIAT από το 1996 και κράτησε τον τίτλο του επί τιμής προέδρου, έως το θάνατο του.
Ως πρώτο διάδοχο, ο Τζιάνι είχε επιλέξει τον γιο του μικρότερου αδελφού του, Τζιοβάνι Αλμπέρτο, ο οποίος όμως, πέθανε στα 33 (το 1997) από καρκίνο. Τότε έχρισε νέο διάδοχο τον John Philip Jacob Elkann, ο οποίος από τα 21 ήταν μέλος του ΔΣ του κολοσσού. Ο γεννημένος την Πρωταπριλιά του 1976, πήγε σχολείο στη Μεγάλη Βρετανία, τη Βραζιλία, το Παρίσι και το Τορίνο (ναι, μιλάει τέσσερις γλώσσες), πήρε πτυχίο στο management engineering το 2000, έκανε πρακτική σε εργοστάσια διαφόρων τομέων, δούλεψε σε αντιπροσωπίες αυτοκινήτων και μετά την General Electric, από όπου σε δυο χρόνια για να γυρίσει στο Τορίνο και να μείνει κοντά στον ηλικιωμένο παππού του.
Ενόσω γίνονταν αυτά, τη FIAT ανέλαβε ο αδελφός του Τζιάνι, Ουμπέρτο γιατί είχε τεθεί θέμα διάσωσης της εταιρίας -την οποία πέτυχε δίνοντας έμφαση στο τμήμα των μηχανών και των αυτοκινήτων.
Όταν πέθανε και ο Ουμπέρτο (27/5 του 2004 και υπήρξε βουλευτής, επικεφαλής της Γιουβέντους, ενώ κάποια στιγμή ανέλαβε και την ομοσπονδία ποδοσφαίρου της Ιταλίας), τα χρέη του ανέλαβε ο πρόεδρος της Ferrari, Λούκα Κορντέρο ντι Μοντετζέμολο, με τον Έλκαν να γίνεται αντιπρόεδρος. Μετά την παραίτηση του Morchio, ανέλαβε ο Σέρτζιο Μαρκιόνε. Τον πρότεινε ο Τζον Έλκαν, για να κάνει γενική αναδιοργάνωση.
Ο Έλκαν εμφανίστηκε ως αφεντικό το 2018, όταν ο Μαρκιόνε αποχώρησε λόγω υγείας. Είναι πρόεδρος και CEO της Exor, δηλαδή της εταιρίας χαρτοφυλακίου που ελέγχει η οικογένεια και το 2019 είχε έσοδα 160.900.000.000 δολάρια -είναι ο 24ος μεγαλύτερος όμιλος του πλανήτη σε έσοδα. Σε αυτήν ανήκει η Ferrari και η Γιουβέντους, μεταξύ πάρα πολλών άλλων. Ο Έλκαν είναι πρόεδρος και στη Ferrari, ενώ είναι πρόεδρος και στη Fiat Chrysler Automobiles (προέκυψε από τη συγχώνευση της Fiat και της Chrysler, το 2014 και αφορά brands όπως τα προφανή συν τα Abarth, Alfa Romeo, Dodge, Jeep, Lancia, Maserati και Ram Trucks -η Ferrari ‘βγήκε’ το 2016). H Exor έχει το 29.19% των μετοχών και ελέγχει το 44.31%, βάσει του μηχανισμού που ακολουθείται στις ψηφοφορίες. To 2015 η εταιρία έδωσε 731 εκατομμύρια δολάρια και έγινε ο κάτοχος του μεγαλύτερου πακέτου μετοχών του Economist.
Πηγή: Contra