Της Μαρίνας Στρίγγα
Δεκέμβριος 1953. Η Μέριλιν Μονρόε “χαιρετά” τον ανδρικό πληθυσμό στο εξώφυλλο του πρώτου τεύχους του Playboy. H παρουσία μιας από τις πιο διάσημες γυναίκες της δεκαετίας εκείνης κάνει το τεύχος ανάρπαστο και το sold out δίνει στον Χιου Χέφνερ την αυτοπεποίθηση που χρειαζόταν για να συνεχίσει το όραμά του. Όταν πέταξε στο τραπέζι την ιδέα του “Playboy” δεν γνώριζε αν η πρώτη προσπάθεια θα του προσέφερε τα αναμενόμενα προκειμένου να προχωρήσει και σε δεύτερο τεύχος.
Η δεύτερη φορά που το περιοδικό εξαντλήθηκε ήταν μερικά χρόνια αργότερα και συγκεκριμένα τον Δεκέμβριο του 1998, όταν κεντρικό πρόσωπό του ήταν η Καταρίνα Βιτ, μια από τις πιο διάσημες αθλήτριες στον κόσμο τη δεκαετία του ’80.
Ας δούμε όμως την ιστορία της από την αρχή. Η Καταρίνα γεννήθηκε σαν σήμερα το 1965 στην πρώην Ανατολική Γερμανία. Το ταλέντο της φάνηκε από πολύ μικρή ηλικία εξ ου και το γεγονός πως οι γονείς της δεν άργησαν να τη στείλουν σε σχολείο για χαρισματικά παιδιά. Εκεί γνώρισε την προπονήτριά της, Γιούτα Μίλερ, με την οποία αργότερα θα έγραφε τη δική της ιστορία στον πάγο.
Για να “χτίσει” τον μύθο της όμως έπρεπε να κάνει θυσίες ακόμη και σαν παιδί. Και τις έκανε. Ζυγιζόταν δύο φορές την ημέρα και έκανε προπόνηση έξι μέρες την εβδομάδα από επτά ώρες κάθε φορά, από τις οποίες αφιέρωνε τις τρεις στις υποχρεωτικές φιγούρες, που ήταν τελικά και το “δυνατό” σημείο της. Το πατινάζ ήταν η ζωή της.
Η ανταμοιβή της ήταν ίσως μεγαλύτερη απ’ ότι περίμενε. Μετρήστε. 2 χρυσά Ολυμπιακά μετάλλια στο καλλιτεχνικό πατινάζ (1984, 1988), 4 χρυσά σε παγκόσμια πρωταθλήματα και 6 σε ευρωπαϊκά. Και παρά το γεγονός πως γεννήθηκε στην Ανατολική Γερμανία, κατάφερε να εντυπωσιάσει με την ομορφιά της και το ταλέντο της και τον Δυτικό κόσμο.
ΣΤΥΛ ΠΟΥ ΠΡΟΚΑΛΟΥΣΕ
Η μεγάλη αντίπαλός της εκείνα τα χρόνια ήταν η Ντέμπι Τόμας, με τις δυο τους να δίνουν “μάχη” στους Χειμερινούς Ολυμπιακούς στο Κάλγκαρι το 1988. Η 33χρονη τότε Καταρίνα ήθελε να υπερασπιστεί με νύχια και με δόντια τον τίτλο της. Στη διοργάνωση παρουσιάστηκε φορώντας… φτερά και όχι φούστα, προκαλώντας την αντίδραση της παγκόσμιας ομοσπονδίας, που βρήκε την εμφάνισή της υπερβολικά “θεατρική και σέξι” και αναγκάστηκε να θεσπίσει νέο κανονισμό, ο οποίος υποχρέωνε τις αθλήτριες να είναι συντηρητικές στις εμφανίσεις τους. “Για τις γυναίκες, απαιτείται μια φούστα που θα καλύπτει τους γοφούς και τα οπίσθια”, αναφερόταν χαρακτηριστικά στον λεγόμενο “Katarina Rule”.
Αυτή βέβαια δεν ήταν η πρώτη φορά που προκαλούσε με την εμφάνισή της. To 1983 στο Ευρωπαϊκό πρωτάθλημα είχε εκτελέσει το πρόγραμμά της υπό τους ήχους του Μότσαρτ, φορώντας αντί για φούστα μια… βράκα, ενώ το 1994 εμφανίστηκε με ένα χιτώνα πάνω από κολάν.
“Η ΜΑΧΗ ΤΩΝ ΚΑΡΜΕΝ”
Τα δύο μεγάλα φαβορί στο Κάλγκαρι το 1988, η Βιτ και η Τόμας επέλεξαν αμφότερες τη μουσική από την “Κάρμεν” του Μπιζέ για τα προγράμματά τους, γι’ αυτό και η “μάχη” τους έμεινε στην ιστορία ως “η μάχη των Κάρμεν”. Ο αγώνας των δύο ήταν σχεδόν ισορροπημένος, ωστόσο κάποια λάθη της Αμερικανίδας στο ελεύθερο πρόγραμμα χάρισαν στην Βιτ το δεύτερο διαδοχικό χρυσό μετάλλιο και τον χαρακτηρισμό “το πιο όμορφο πρόσωπο του σοσιαλισμού” από τους “Times”. Έτσι, η Καταρίνα έγινε μετά την προπολεμική σταρ, την Σόνια Χένι, η αθλήτρια που κατακτά για δεύτερη συνεχόμενη φορά το χρυσό μετάλλιο στο συγκεκριμένο άθλημα.
Μετά την επιτυχία της αυτή και αφού “μάγεψε” τη χώρα της, η Βιτ κατέκτησε και τους Αμερικανούς. Η αθλήτρια από την Ανατολική Γερμανία είχε εξασφαλίσει άδεια για να κάνει τουρνέ επίδειξης στις ΗΠΑ, σε συνεργασία με τον Αμερικανό ολυμπιονίκη του πατινάζ, Μπράιαν Μποϊτάνο. Οι παραστάσεις τους ήταν ανάρπαστες. Μάλιστα, όταν εμφανίστηκαν στη Νέα Υόρκη, ήταν τέτοιο το ενδιαφέρον του κόσμου, ώστε για πρώτη φορά σε 10 χρόνια το “Madison Square Garden” ήταν κατάμεστο για παράσταση καλλιτεχνικού πατινάζ,
Την ίδια χρόνια, η “παγωμένη πριγκίπισσα” όπως συνήθιζαν να την αποκαλούν, δοκίμασε την τύχη της σε κάτι διαφορετικό. Πρωταγωνίστησε στην τηλεταινία “Η Κάρμεν στον πάγο”, η οποία βασιζόταν στην εμφάνισή της στους Χειμερινούς Ολυμπιακούς του 1988. Για την ερμηνεία της αυτή, παρέλαβε το βραβείο ΕΜΜΥ.
Το 1993 αποφάσισε να επιστρέψει στο αγωνιστικό πατινάζ με στόχο να λάβει μέρος στους Ολυμπιακούς του 1994, με τα χρώματα της ενωμένης, πλέον, Γερμανίας. Εκεί δεν κατάφερε να συγκινήσει τους κριτές, οι οποίοι της χάρισαν την… φτωχή 7η θέση, σε αντίθεση με το κοινό που την αποθέωσε. Παράλληλα, δημοσίευσε και την αυτοβιογραφία της με τίτλο “Τα χρόνια μου μέσα στα υποχρεωτικά και τα ελεύθερα”.
ΤΟ ΤΕΥΧΟΣ ΠΟΥ ΕΓΙΝΕ “SOLD OUT”
Η ομορφιά της, της χάρισε αρκετούς μικρομεσαίους ρόλους σε ταινίες και τηλεοπτικές σειρές τα επόμενα χρόνια, μέχρι να έρθει πάλι η “εκτόξευση” της δημοτικότητάς της.
Πώς; Με ένα εξώφυλλο. Η Βιτ δέχθηκε πρόταση να ποζάρει γυμνή στον φακό του “Playboy” και η απάντησή της ήταν θετική. Την 1η Δεκεμβρίου του 1998, το περιοδικό κυκλοφορεί με την όμορφη αθλήτρια στο εξώφυλλό του και μέσα 15 γυμνές φωτογραφίες της, στις οποίες παρουσιαζόταν σε όλο του το μεγαλείο το κάλλος της. Εκείνο το τεύχος έκανε το δεύτερο sold out στην 45χρονη έως τότε ιστορία του.
“Ήταν η σωστή στιγμή. Κάποια κορίτσια έκαναν το “Playboy” για να ενισχύσουν την καριέρα τους, αλλά σε αυτό το σημείο ήμουν το αποκορύφωμά μου. Ήμουν η πιο επιτυχημένη αθλήτρια στο συγκεκριμένο άθλημα στον κόσμο, περιοδεύοντας σε περισσότερες από 60 πόλεις στην Αμερική και ταξιδεύοντας με ιδιωτικό τζετ. Ήμουν στα γυρίσματα της ταινίας “Robin” με τον Ρόμπερτ ντε Νίρο. Ήταν ένας φανταστικός χρόνος για μένα και όταν ήρθε η πρόταση από το “Playboy” είπα “γιατί όχι;”.
Για 10 χρόνια το απέρριπτα, αλλά άφησαν σε εμένα την επιλογή του φωτογράφου, της τοποθεσίας και των φωτογραφιών”, δήλωσε μερικά χρόνια μετά για την φωτογράφισή της που έμεινε στην ιστορία του κορυφαίου ανδρικού περιοδικού ξεκαθαρίζοντας πως τα λεφτά δεν ήταν κίνητρο. “Μετά από 10 επιτυχημένα χρόνια καριέρας, ήμουν στο μυαλό όλων ως μια χαριτωμένη, όμορφη πριγκίπισσα του πάγου. Ήθελα να αλλάξω τη γνώμη του κόσμου. Το μεγαλύτερο κοπλιμέντο είναι ότι το συγκεκριμένο τεύχος το αγόρασαν περισσότερες γυναίκες παρά άνδρες”.
Η… ΠΡΑΚΤΟΡΑΣ ΚΑΤΑΡΙΝΑ
Το μοναδικό ίσως “μελανό” σημείο στην ιστορία της Βιτ είναι η σύνδεσή της με τις μυστικές υπηρεσίες της Ανατολικής Γερμανίας (Στάζι). Τα ρεπορτάζ ήθελαν την όμορφη αθλήτρια να συνεργάζεται με τη Στάζι που σε αντάλλαγμα της προσέφερε τις ανέσεις που χρειαζόταν για την επαγγελματική της εξέλιξη, μαζί και αυτοκίνητα και σπίτια που έκαναν τη ζωή της καλύτερη. Οι φήμες… έπεσαν στο κενό, καθώς η ίδια στην αυτοβιογραφία της υποστηρίζει πως ήταν απλά ένα θύμα.
“Η Στάζι είχε ανακαλύψει το ταλέντο μου από τότε που ήμουν οκτώ ετών. Οταν πήρα στα χέρια μου το αρχείο της, τρομοκρατήθηκα. Ηταν 3.000 σελίδες σε 27 κουτιά. Ενιωσα όλων των ειδών τα συναισθήματα: δυσπιστία, θυμό. Γέλασα και για τον παραλογισμό του πράγματος. Πώς μπορεί κάποιος να παρακολουθεί και να κατασκοπεύει ένα παιδί οκτώ ετών;”.
Πηγή: Sport 24