Του Παναγιώτη Τριτάρη
Για τα δισεκατομμύρια ευρώ που ξοδεύονται στην Formula 1, το να κρίνεται πολλές φορές ένας αγώνας από ένα απλό εργαλείο μοιάζει αρκετά παράδοξο. Όμως αυτό είναι μέρος και της ομορφιά των αγώνων της Formula 1 και κάτι που προσθέτει έξτρα δράμα και πλοκή σε ένα πλούσιο θέαμα.
Η Mercedes αποφάσισε να φτιάξει ένα video για να μας δείξει πως λειτουργούν αυτά τα αερόκλειδα που τόσες φορές έχουν προκαλέσει αναστάτωση σε κάποιον αγώνα. Τα wheel guns όπως τα ονομάζουν είναι προφανώς πολύ πιο εξελιγμένες κατασκευές από τα ταπεινά αερόκλειδα που έχουμε υπόψη μας, όμως ακόμα και αυτά παθαίνουν αστοχίες, όπως φάνηκε στο Grand Prix του Σακχίρ (αν και εκεί υπήρξαν πολλές αστοχίες μαζεμένες).
Το συγκεκριμένο εργαλείο ονομάζεται Super Gun 3 λειτουργεί με αέρα υπό πίεση. Επειδή κάθε εκατοστό του δευτερολέπτου μετρά σε ένα pit-stop, τεράστια σημασία έχει δοθεί στο πόσο γρήγορα μπαίνει ή απελευθερώνει το μπουλόνι του τροχού. Για να μην χάνεται χρόνος με το πρώτο πάτημα ξεβιδώνει το μπουλόνι και με το δεύτερο πάτημα το βιδώνει.
Αυτή η λειτουργία είναι και το μεγαλύτερο πρόβλημα, γιατί αν χαθεί το ένα στάδιο, ο χειριστής του για να επαναλάβει την ίδια κίνηση θα πρέπει να περάσει και από το δεύτερο στάδιο ώστε να ξανακάνει την πρώτη κίνηση. Όλα αυτά όμως υπό συνθήκες πίεσης προφανώς δημιουργούν μεγάλο άγχος ακόμα και στις πιο καλοδουλεμένες ομάδες, οπότε αρκετές φορές βλέπουμε τους μηχανικούς να τα χάνουν και να μπερδεύονται.
Τα αερόκλειδα αυτά είναι συνδεδεμένα ηλεκτρονικά με τους υπολογιστές μέσα στα πιτ και συλλέγουν data από την αλλαγή των ελαστικών. Όταν ένας μηχανικός έχει ολοκληρώσει την αλλαγή πατάει ένα κουμπί ώστε η ομάδα να ξέρει ότι είναι εντάξει. Όταν ανάψουν και τα τέσσερα φωτάκια από όλους τους τροχούς, τότε δίνεται το ΟΚ στον οδηγό να ξεκινήσει.
Τα υψηλής απόδοσης αερόκλειδα όπως αυτό έγιναν απαραίτητα στην F1 όταν απαγορεύτηκε ο ανεφοδιασμός. Μέχρι τότε δεν είχε σημασία πόση ώρα θα χρειαζόταν η αλλαγή των τροχών καθώς ο ανεφοδιασμός κρατούσε περισσότερο. Μετά το 1994 που καταργήθηκε ο ανεφοδιασμός καυσίμων, μετράει πλέον και το εκατοστό του δευτερολέπτου σε κάθε πιτ στοπ.
Στις πρώτες εποχές της F1 οι μηχανικοί χρησιμοποιούσαν σφυριά και διάφορα άλλα εργαλεία για να απελευθερώσουν τους τροχούς. Σήμερα αυτά τα αερόκλειδαν ασκούν ροπή πάνω από 3.000 Nm, οπότε απαιτείται τεράστια εκπαίδευση στους μηχανικούς για να μην καταστρέψουν το μπουλόνι και τον αγώνα του οδηγού.
Πηγή: Car & Driver