Επιλογή Σελίδας


Του Γιάννη Μάριου Παπαδόπουλου

Το ατύχημα του Guanyu Zhou δημιούργησε ένα πολύ σημαντικό ερώτημα: γιατί το roll bar δεν άντεξε και έσπασε; Ο Zhou είχε συρθεί με το κεφάλι του σχεδόν να ακουμπά στην άσφαλτο και ήταν τυχερός που το halo τον προστάτευσε και δεν υπέστη κάποιον σοβαρό τραυματισμό.

Με γνώμονα την ασφάλεια, η FIA εξετάζει τις λεπτομέρειες κάθε μεγάλου ατυχήματος για να κατανοήσει καλύτερα τους παράγοντες που βοήθησαν τον οδηγό και τους τομείς στους οποίους μπορεί να υπάρξουν βελτιώσεις. Έτσι και στην περίπτωση του ατυχήματος του Guanyu Zhou στο Σίλβερστοουν, μία από τις πτυχές που είναι πιθανό να εξεταστούν με ιδιαίτερη λεπτομέρεια είναι το τι συνέβη στο roll bar της Alfa Romeo C42, το οποίο έσπασε.

Ένας παράγοντας που θα μπορούσε να παίξει ρόλο είναι ότι η Alfa Romeo είναι επί του παρόντος η μόνη ομάδα στη Formula 1 που χρησιμοποιεί μια διαφορετική δομή στο μονοθέσιό της, με ένα κεντρικό κάθετο στοιχείο στη μέση του roll bar και την εισαγωγή αέρα στα αριστερά και στα δεξιά του. Αυτή η ιδέα έχει χρησιμοποιηθεί από διάφορες ομάδες κατά τη διάρκεια των ετών.

Πριν από την Alfa Romeo, η οποία επέστρεψε σε αυτή τη λύση μόλις φέτος, η Mercedes είχε αντίστοιχη εισαγωγή αέρα το 2010, καθώς και oi Force India και Lotus το 2011.

Ωστόσο, όταν η λύση της Mercedes παρουσιάστηκε το 2010, η FIA παρενέβη, φοβούμενη ότι η συγκεκριμένη κατασκευή θα μπορούσε να «σκάψει» στο έδαφος, αν η πρόσκρουση ήταν σε λάθος σημείο.

Ως αποτέλεσμα, τα επόμενα σχέδια έπρεπε να έχουν ένα ευρύτερο κεντρικό μέλος για να είναι σύννομα με τους κανονισμούς. Αυτή η δομή προτιμήθηκε έναντι της παραδοσιακής για δύο λόγους: αεροδυναμικά πλεονεκτήματα και πλεονεκτήματα βάρους. Ειδικά το τελευταίο ήταν σημαντικός παράγοντας για πολλές ομάδες το 2022.

Στο συμβάν του Zhou η FIA θα έχει πρόσβαση σε όλα τα δεδομένα για τα φορτία που ασκήθηκαν στο μονοθέσιο όταν αυτό ανετράπη, στα δεδομένα της τηλεμετρίας, καθώς και στα πραγματικά μέρη του μονοθεσίου, για να κατανοήσει ακριβώς ποιοι παράγοντες έπαιξαν ρόλο και αν η δομή λειτούργησε διαφορετικά από ένα «παραδοσιακό» roll bar.

Είναι σημαντικό να διευκρινιστεί ότι η κατασκευή που χρησιμοποίησε η Alfa Romeo έχει περάσει τις δοκιμές πρόσκρουσης που απαιτούνται από τη FIA. Οι απαιτήσεις για την πρωτογενή δομή ανατροπής είναι να αντέχει φορτία 60 kilonewton πλευρικά, 70 kilonewton οριζόντια και 105 kilonewton κάθετα.

Το ατύχημα του Zhou είναι ένα συνδυασμένο σενάριο πολλαπλών και διαφορετικών ροπών πρόσκρουσης. Η δομή ανατροπής φορτίστηκε έντονα στην κατακόρυφη κατεύθυνση όταν το αυτοκίνητο προσγειώθηκε ανάποδα στο οδόστρωμα. Στη συνέχεια ακολούθησε συνεχής διαμήκης φόρτιση καθώς το αυτοκίνητο σύρθηκε κατά μήκος της πίστας.

Θα μπορούσε να υποστηριχθεί ότι η δομή ανατροπής έκανε αρχικά πλήρως τη δουλειά της, ενώ η φύση του ατυχήματος μετατοπίστηκε στη συνέχεια περισσότερο προς το halo.

Μια πτυχή που θα μπορούσε να εξεταστεί προς βελτίωση είναι ο τρόπος σύνδεσης του roll bar με το πλαίσιο, ώστε να καθοριστεί η λειτουργία και η αποτελεσματικότητά του σε ένα ατύχημα με πολλαπλές συγκρούσεις.

Όσον αφορά στο εάν το halo «ευθύνεται» για το γεγονός ότι το μονοθέσιο «απογειώθηκε» και πέρασε πάνω από τα ελαστικά, καταλήγοντας στον σιδερένιο φράχτη, είναι κάτι που κανείς δεν μπορεί να το πει με ακρίβεια.

Όμως ένα πράγμα είναι βέβαιο: το γεγονός ότι το ατύχημα του Zhou συνέβη με τον τρόπο που συνέβη οφείλεται σε μια σειρά παραμέτρων, κι αν έστω μία απ’ αυτές τις παραμέτρους δεν υπήρχε, τότε το αποτέλεσμα ενδεχομένως να ήταν εντελώς διαφορετικό. Και ότι σίγουρα το halo προστάτευσε άριστα τον Κινέζο πιλότο. Ίσως αν δεν ήταν αμμοπαγίδα αλλά ασφάλτινη έξοδος διαφυγής, το αποτέλεσμα να ήταν διαφορετικό και το μονοθέσιο να είχε σταματήσει στα ελαστικά, ασκώντας στο σώμα του πιλότου μεγαλύτερες δυνάμεις, καθώς θα είχα φτάσει εκεί δίχως να έχει περιοριστεί η ταχύτητά του επαρκώς. Όμως η αμμοπαγίδα εν προκειμένω έκανε άριστα τη δουλειά της.

Πηγή: Car & Driver

Pin It on Pinterest

Shares
Share This